Wednesday, September 16, 2015

Jak mi Řím vyrazil dech, část I.


Ve škole šel dějepis, zeměpis nebo jakékoliv umění a kultura úplně mimo mě. Letopočty jsem si vždycky psala na ruku, jména všech králů a císařů vypustila hned po písemce a Monu Lisu sice poznám, ale víc po mně nechtějte. Jsem zkrátka člověk prosáklý přírodníma vědama a tohle mě nikdy moc nezajímalo. Zajímavé je, že Řím byl v tomhle vždycky vyjímka nevím jestli za to může množství filmů s římskou tématikou, moje nadšení pro Anděle a démony od Browna nebo prostě moje láska ke všemu, na co se hezky dívá. Každopádně v Římě jsem letos byla pořádně poprvé a ty 4 dny ve mě zanechaly mnohem víc než většina cest, na kterých jsem kdy byla. (Už jen proto, že v téhle vášní pro historii jsme s bráchou úplný opak a on do mě za těch pár dní nahustil víc věcí, než všechny turistické průvodce dohromady)

Do Říma jsme odletěli s bráchou v sobotu ráno s easyjet (zpáteční letenka za necelé 2 tisíce) kupodivu načas, dorazili brzy odpoledne, našli náš hotel Vatican Secret Rooms necelý kilometr od Vatikánu. Více než hotel to byla spíš jen část v domě se 3mi pokoji a společnou chodbou, kde každé ráno Franco dával čerstvý koláč (většinou 2-3), kafe, džusy a mléko. Prý pravá italská snídaně, tak jsme měli o starost méně. Za 3 noci nás to vyšlo pro oba za 5 tisíc, což mi přijde vzhledem k čistotě, lokalitě a službám jako hodně dobrá cena.



Hned jak jsme se ubytovali, tak jsme vyrazili poprvé k Pantheonu. Poprvé proto, že se nám podařilo dostat dovnitř až na počtvrtě. V sobotu totiž zavírali brzo, další den zde byla mše a dotřetice obřad maltezských rytířů. Do Pantheonu jsme se tedy dostali až v úterý těsně před odjezdem a i tak to stálo za to.

(Pantheon)

 (Forum Romanum a památník Viktora Emanuela)

V neděli ráno jsme vyrazili metrem (které náhodou není tak hrozně, jak se říká) ke Colosseu a Foru romanum, abychom obojí stihli ještě na otvíračku v 9 hodin a dobře jsme udělali.  Už v 9:05 se tvořila do Kolossea fronta, proto jsme šli nejdříve do Fora Romana a na Palatin, kde jsme byli na začátku skoro sami a žádnou frntu nestáli. Vstupenka platí do obou míst a stojí 12€, pro osoby 18-25 let z EU 7,5€. 
Colosseum a Forum romanum bylo místo, kde mi spadla brada hned po výlezu z metra. Zaprvé, Colosseum se na fotkách vždycky zdálo mnohem MNOHEM menší a zadruhé, i ty historií nepolíbené tady ta skutečná římská atmosféra doslova pohltí.
Forum Romanum nám zabralo víc času, než se naprvní pohled zdálo a projít nám ho i s Palatinem zabralo kolem 2 hodin. Proto se ke konci už začínali tvořit davy lidí a my se začali děsit, jestli nás v Colosseu nakonec ještě někdo neušlape. No málem tomu tak bylo a už jenom dostat se dovnitř (ačkoliv lístky už jsme měli) bylo docela náročné. I tak ale, klobouk dolu. Kvůli tomu pohledu ty lidi prostě přetrpět musíte.

(Palatin)

(moc toho nezůstalo a o to impozantnější to je)
(jediné místo, odkud se dalo vyfotit celé Colosseum - vyjděte nahoru na "photo spot" a hledejte lávku, z druhé stranny to mco fotit nejde, jelikož momentálně je zde rekonstrukce a tudíž i lešení...)

Lidi, lidi všude!


Od Colossea jsme pak šli po magistrále směrem k památník Viktora Emanuela II, který nepřehlédnete z žádné vyhlídky. Obrovská stavba se schody, kde když se nechvilku posadíte, začnou na vás hvzídat píšťalkou a s největší dopravní křižovatkou, jakou jsem v Římě za celou dobu viděla. Hned vedle jsme ještě vyšli po schodech na Kapitol, odkud je mimo krásný výhled na Forum Romanum z druhé strany také muzeum, který prý stojí zato vidět (nemůžu posoudit, já tam nebyla, ale brácha byl nadšen)

(Kapitol)


Z kapitolu jsme šli na oběd do čtvrti Trastevere na druhé straně řeky, kam určtiě stojí zato se na jídlo vydat. Je to takové klasické maloměsto se skvělou atmosférou a výborným jídlem za lidské ceny. A navíc tyhle uličky já zbožnuju.


(Piazza Navona)

Oficiálním centrem Říma, nebo jak se to dá nazvat, jsme procházeli vlastně každý den. Kromě miliardy turistů tu semtam potkáte ještě vojáky se samopalem a na můj vkus až příliš mnoho arabských prodejců selfie stick. Je ale neskutečné, jak v postatě v každé ulici najdete něco. Ať už kostel nebo obelisk, fotku bez nějaké té "pamětihodnosti" tu nepořídíte a po pár hodinách už pravděpodobně ani nezvednete hlavu. Pořád na vás ale bude dýchat ta skvělá atmosféra, protože tohle zažijete jen v hodně málo městech.

(Hodně kostelů znamená ve velkém případě i hodně žebráků. Většina z nich ale jakoby vypadala jako z pohlednice.)


Jestli máte rádi trhy, tak vyražte na Campo de Fiori kousek od Piazza Navona. Kromě několika stánků s ovocem tu taky můžete nakoupti věci jako olej, šunku, sýry, těstovny apod. ale dost možná za vyšší ceny než v nějakém menším obchodě. 

 Piazza Popolo pod nekrásnější výhlidkou na město


Španělské schody asi s tím nejdražším billboardem na světě. Očividně se v Římě tenhle byznys s plaáty na lešení rozjel na velkém, protože dost podobný przní ještě výheld na Vatikán od Andělského hradu. 

Po schodech budete rádi, že vůbec vyjdete, protože slouží spíš jako jedna velká lavička.


 Ale když se Vám podaří nahoru dostat, tak to opět stojí zato.

V neděli po večeři v Travestere se cesta změnila v úprk před slejvákem, který nás stejně u Vatikánu chytl a déšt se nás nepustil až do pondělí odpoledne. O tom ale zase příště, protože Vatikán a vyhlídky si zaslouží svojí vlastní část.





10 comments:

  1. Já jsem byla v Římě asi dva roky zpátky a byla jsem taky nadšená. Skvělé fotky :)

    ReplyDelete
  2. Skvostné fotky a naprosto chápu tvé uchvácení Římem, mně stačilo být tam jeden den a byla jsem z toho města nadšená! Kam se hrabe Paříž nebo Londýn :) Rozhodně vím, že tam brzo pojedu znovu na víc dnů a pořádně si to tam užiju! Hehe a nadšení pro Anděle a démony sdílíme :)

    ReplyDelete
  3. rada by som sa tam niekedy pozrela, tvoje fotky sú nádherné, neskutočné! :)

    ReplyDelete
  4. Je to smutné, že už tri roky žijem v Taliansku, ale ešte som toto prekrásne mesto nenavštívila.
    Krásne fotky!

    http://lamodaeanarchia.blogspot.it/

    ReplyDelete
  5. Řím byl pro mě taky nezapomenutelný! Úplně jiný svět...ale snad ještě víc mě uchvátil Vatikán,Svatý Petr a Sixtinská kaple...na to nikdy nezapomenu!

    ReplyDelete
  6. Krásne fotky, do Ríma chcem určite niekedy ísť, zatiaľ som z Talianska videla Miláno, Veronu, Benátky, Florenciu a Pisu :)

    ReplyDelete
  7. Nádherný fotky, a měla jsem podobný pocity, taky mi spadla brada!

    ReplyDelete