Thursday, September 3, 2015

10 knih, které se mi zaryly pod kůži


V životě rozděluji knížky do 3 skupin. Ty, které se mi nelíbily a dalo mi zabrat je vůbec dočíst, dále knížky, co mě bavily, ale nic nového mi do života nepřinesly (zkrátka taková ta odpočinková literatura zobrazující perfektní život, který můžeme jen tiše závidět) a nakonec několik knížek, které jsem po přečtení nemohla dostat z hlavy.. A o těch bude dnešní článek.

1. 1984 od Orwella. Ano, zase. Znám několik lidí, kteří téhle knížce nepřišli na chuť, ale mě si získala hned, stejně jako většina knížek s podobným antiutopických námětem.  Za zmínku stojí i Orwellova Farma zvířat.
2. Deník Anny Frankové. Pokud nejste úplný cynik, tak Vás tenhle příběh nějak poznamená tím, jak je napsaný nevinným jazykem dítěte, které zažívá věci, které my si ani neumíme představit.


3. My děti ze stanice ZOO. Poprvé jsem knížku četla stejně stará, jako byla Christiane, když se poprvé setkala s drogama a přišlo mi to naprosto nereálné. Od té doby jsem i několikrát viděla film a popravdě mi to dost otevřelo oči.
4. Nadějné vyhlídky od Charlese Dickense. Jedna z knížek, které jsem se donutila přečíst kvůli maturitě a ohromně mě bavila (narozdíl od Olivera Twista, kterého jsem ani nedočetla). 
5. Spalovač Mrtvol od Ladislava Fukse. Stejně dobrý jako knížka je i filmová adaptace s Rudolfem Hrušinským.. Příběh, který z hlavy jen tak nedostanete.


6. Na západní frontě klid od Ericha M. Remarqua. Opět moje slabost pro válečnou literaturu. Jestli existuje ale top knížka o absurditě války, tak je to právě tahle. 
7. Zabiják od Emila Zoly. Chvílemi až nechutně přesný popis, který by se ale bohužel dal uplatnit i dnes..


8. Harry Potter od J. K. Rowling aneb knížka mého dětství. Všechny díly jsem přečetla minimálně 3x, v češtině i angličtině a to ani nepočítám filmy. 
9. Hobbit od J. R. R. Tolkiena. Další dětská klasika, kterou jsem, přiznávám, musela číst na několikrát. Nevím přesně proč, ale vždy jsem se před koncem zasekla a odkládala to na později, až jsem ji raději začala číst odznova.
10. Norské dřevo od Haruki Murakamiho. Tuhle knížku jsem přečetla před měsícem a chápu, že někomu tento japonský autor nesedne. Tohle jeho dílo je pro mě ale top a pokud se rozhodnete mu dát šanci, tak Norské dřevo je nejlepší volba.

22 comments:

  1. Samá skvělá kniha. :)
    U mě to bylo navíc eště Město permutací. Taková ta knížka, co se dá přečíst 5x a stále se v ní dají nacházet nové myšlenky.

    ReplyDelete
  2. Harryho Pottera miluju, ikdyž přiznám se, filmy jem sice viděla snad milionkrát a znám je nazpaměť, pravidelně si se sestrou dáváme maratony, tak knížky jsem četla jenom 1, 6 a 7, neboť jsem chtěla č´šestý díl stihnout ještě předtím, než byl v kině a od té doby jsem se k tomu nějak nedostala. Ale mám v plánu to vzít od začátku, prvně česky a pak i anglicky, a taky tu furt to "ještě to neskončilo, ještě mě čeká něco nového" co se HP týče :D
    Jinak mě třeba Hobit skoro vůbec nebavil, ikdyž je to pěkná knížka, tak zdlouhavé popisy mě odváděly od děje a četla jsou to strašně dlouho. Deník Anny Frankové je pěkná knížka, ikdyž opět to pro mě nebylo něco převratného. A 1984 jsem četla nedávno a jo, bylo to fakt skvělý, měla jsem to přečtený hnedka, bylo to geniálně napsaný a jen tak jsem to z hlavy nedostala, na druhou stranu, vyloženě na větvi jsem z toho taky nebyla. Ostatní knížky si chci taky přečíst, už dlouho se chystám na Na západní frotně klid. a díky za tip na Murakamiho :))

    ReplyDelete
  3. Harryho Pottera práve opať raz čítam, od Murakamiho som ešte nečítala nič, ale doma ma čaká jeho najnovší Bezfarebný Cukuru Tazaki, dostanem sa k tomu hádam ešte tento rok. Súhlasím s tým, že Na západe nič nové je veľmi dobrá kniha, ale Čas žitia a čas umierania je od Remarqua ešte stokrát lepšia, už len ten názov je krásny! Od Dickensa mám doma v angličtine The Pickwick Papers a teším sa na to :) Na Annu Frankovú sa tiež chystám a 1984 ma tiež úplne dostalo, ale je to zvláštna "kniha", myslím, že po nej som už nikdy nebola taká ako predtým... Je v nej totiž viac ako si väčšina ľudí myslí.

    ReplyDelete
  4. V poslední době čtu už druhý skvělý článek, který se týká knížek ♥ asi taky budu muset napsat, když vidim, jak mě samotné přinášejí radost!
    S Hobbitem jsem na tom stejně, akorát já to nezvládla a nikdy jsem řádně nedočetla...jinak Norské dřevo se zarylo asi nejhlouběji, je to má zamilovaná knížka. A Harry? Toho už neberu ani jako knihu, to je prostě velká spousta stránek, vět a slov, které mě podle mého významně ovlivnily :)
    My děti ze stanice ZOO...četla jsem ji dvakrát a podruhé na mě působila snad ještě silněji...knížka, kterou jsem kompletně probrečela a dlouho se z ní vzpamatovávala..ale stejně ji mám tolik ráda.A Remarque? Úžasný autor, můj oblíbený a konkrétně ''Západní fronta'' by se podle mého měla zavést místo učebnic dějepisu, protože po jediném přečtení na ni nikdo nemůže zapomenout..
    Fantastický článek Martinko ♥

    ReplyDelete
  5. Z toho výberu som čítala len Hobita a Harryho Pottera. Ale ďakujem za tipy :)

    ReplyDelete
  6. Harryho Pottera milujem takisto. Ostatné som nečítala, ale nemám čo čítať, takže si prečítam :)
    My blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    ReplyDelete
  7. Hrozně ráda bych si chtěla přečíst Deník Anny Frankové, ale skoro nikde není k dostání, tak doufám, že ji někde naleznu. :)
    Blog:Reading With Lucy

    ReplyDelete
  8. kráásny výber! Potter, Tolkien ♥ :)
    Orwella aj Dickensa by som si chcela prečítať. Remarque, bohužiaľ, nie je môj štýl, čítala som to do školy a nejako mi nesadol.

    ReplyDelete
  9. Musím říct, že deník Anne F. jsem tak ve 13 četla několikrát a už navždycky mi zůstane hodně zarytý pod kůží... Na druhou stranu 1984 mi vůbec nesedlo :) A Harry Potter, to je moje srdcovka :D četla jsem to tisíckrát a pořád mě to neomrzelo :D

    ReplyDelete
  10. fajnovej vyber, vetsinu znam a do sve top bych jej zaradila taky))

    ReplyDelete
  11. Jedna dobrá kniha za druhou :) (až na Remarque ..toho veľmi nemusím a tú poslednú knihu som nečítala)...samozrejme Harry Potter je a navždy bude srdcovka....čítala som to a videla som filmy uz toľkokrát a asi ma to nikdy neomrzí :) Osobne mi od Orwella 1984 veľmi nesadla, musela som sa dosť nútiť ju prečítať ale zvieracia farma sa mi naopak neskutočne páčila a čítala som ju viac krát :)
    Veľmi pekný výber kníh :)
    http://renkaartandlife.blogspot.sk

    ReplyDelete
  12. dobrý výběr! :) četla jsi od Murakamiho Kafka na pobřeží? Líbil se mi ještě víc než Norské dřevo

    ReplyDelete
  13. Skvělý článek. 1984 jsem nedávno přečetla a tak si díky tomu říkám, že možná ta povinná čtba nebude úplně strašná :) Zmínila jsi knížky, které sice všechny (až na poslední) znám, ale většinu se teprve chystám přečíst :)

    ReplyDelete
  14. Harry Potter je prostě srdcovka, jak knížky tak filmy! ♥

    ReplyDelete
  15. Se všemi, které jsem ze seznamu četla souhlasím. A to, co jsem nečetla bych měla rychle napravit!
    A za mě by tam bylo ještě třeba Vyhnání Gerty Schnirch

    ReplyDelete
  16. Harry Potter je prostě závislost :) :D !

    ReplyDelete
  17. souhlas souhlas souhlas .... snad se vším ! :)

    ReplyDelete
  18. Norwegian wood, My děti ze stanice zoo a Zabiják rozhodně! Ale od Murakamiho je pro mě top Kafka on the shore:)

    ReplyDelete
  19. Super článek. Deník Anny Frankové se chystám číst.

    20 Knižních Faktů

    ReplyDelete
  20. No musím se konečně dokopat k Anna Frankové a My děti ze stanice Zoo! Válečnou literaturu já naopak nesnáším, ani filmy nemám ráda... Skvělý výběr a ukazuješ, že i povinná četba je super, mně samotné se do ní absolutně nechtělo a pak jsem byla hrozně překvapená, kolik knížek se mi líbilo a zarylo se mi do paměti :)

    ReplyDelete
  21. citala som vsetky a najviac ma urcite zaujal ten murakami :)

    ReplyDelete
  22. You are so gorgeous,and the picture is beautiful.

    http://www.2015baglvlouisvuitton.com

    ReplyDelete