Monday, March 30, 2015

Čtení pro běžecké fanatiky

Ačkoli bych teď měla číst asi cokoliv jiného (tím myšlena například učebnice biologie nebo erbenova kytice) propadla jsem všemožným knížkám a článkům o běhání. S jarem se totiž moje vášeň zase vrátila a já už si plánuji na který (aspon jeden) závod se letos přihlásím.. Ale půlmaraton to asi letos už nebude. 


Knížek o běhání jsem přečetla celkem dost. Od různých příruček po různé autobiografie a sestavila seznam těch, které mi v hlavě utkvěly nejvíce.

What I talk about when I talk about running od Haruki Murakamiho jsem si chtěla hned jak jsem přečetla jeho 2 další knihy Kafka on the shore a 1Q84 a následně zjsitila, že tento pán miluje běhání. Je to krásně napsané, typický murakamiho styl a navíc se čtenář dozví něco o jeho každodenním životě kde se spojuje láska k běhu, práce jako slavný spisovatel a cestování po celém světě.
Na knížku Maraton a jiné pošetilosti od Luboše Brabce jsem narazila v knihovně a zhltala jí během jednoho dne. Krátké příběhy a není jediný u kterého bych se nezasmála. V několika částech se s autorem ztotožníte a napadne vás, proč vlastně běháte.dyť je to vlastně úplný nesmysl! Jedna z mých nejoblíbenějších knížek.

Další knížka z knihovny, kterou čtu momentálně. Běž dál od Phila Hewitta. Maratonec, který se ke svému prvnímu závodu dostal spíše omylem. Člověk, který nepropadl běhání, ale maratonům na nejrůznějších místech světa. 



Eat and Run od Scotta Jurek jsem četla nedávno. Občas jsem nevěděla, jestli tohoto člověka obdivovat nebo ho nazývat bláznem. Miluju běhání, ale běžet takových 50 mil nebo klidně 3x tolik mi přijde jako šílenství. Navíc, když zvracení v půlce závodu, odlámané nehty na nohou nebo omdlévání vedrem je v ultramaratonu považování za zcela normální. Scott Jurek je zarytým veganem  na každém konci kapitoli se objevují recepty na jeho oblíbené jídlo. Zkusila jsem od něho karobový chia pudink z tofu a musím říct, že poprvé mi tofu v něčem opravdu chutnalo. 
A na závěr knížka, která způsobila na celém světě běžecký boom. Born to run od Christophera McDougalla dokazuje, že člověk je "stvořen k běhání" a nic k tomu nepotřebuje. Ani boty. Předvádí to na příkladu středoamerických kmenů, které denně běhají stovky mil bosi nebo v botách z pneumatik a přesto jsou nejrychlejší.

To je 5 knížek, které mě vždy dokopaly ihned obout tenisky a vyběhnout.. A hlavně si uvědomit, že dobrovolné běhání může někomu přijít jako bláznovství, ale je to krásný sport. A co vy, máte nějaké tipy na knížky? Klidně i nějaké neběžecké

13 comments:

  1. To je super, já strašně ráda běhám a v poslední době jsem hodně bloumala jakou knížku o běhání si zase v Luxoru pořídit, tak jsem ráda, že mám menší inspiraci :)
    Dobroty od A

    ReplyDelete
  2. Nevím, já knížky o běhání vždycky hrozně odsuzovala, protože zastávám názor, že když jít běhat, tak netřeba návodu a prostě nasadit boty a běžet :))
    Ale možná bych si nějakou knížku přečetla, jen tak ze zvědavosti

    ReplyDelete
    Replies
    1. ani jedna z těchto knížek není žádný návod, jak běhat :) spíše jsou to příběhy autorů aka běžců

      Delete
  3. Už jsem si říkala že dlouho nebyl článek :D a čekání se vážně vyplatilo :) skvělý článek, jsem nadšená, musím si něco hned půjčit. Právě jsem na tom s běhání špatně a vůbec se mi nechce :( ale po tomto článku jsem sakra nabuzená :D Díky za znovuziskanou chuť k tomuto žádnému sportu, moc te obdivuji :)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. všechny zní skvěle, ale nejvíc mě asi zaujala ta eat and run (asi proto, že jsem sama veganka :D)

    ReplyDelete
  6. Tak tento článok mňa osobne ako bežkyňu veľmi potešil. Ďakujem za inšpiráciu :) aspoň viem, čo nabudúce kupovať. Mne sa veľmi páčila kniha od Viktora Bielika- Umenie behať: človek sa dozvie kopu vecí a je to napísané takou formou, že som sa od toho nevedela odtrhnúť. A teraz čítam športový gén, čo je tiež veľmi zaujímavé :)

    ReplyDelete
  7. Tyhle knížky vypadají opravdu zajímavě :) Už dlouho si chci nějakou na tuto tematiku přečíst :)

    ReplyDelete
  8. Murakamiho jsem četla. Vlastně všechno od něj <3 a Zrozeni k běhu mě taky láká, tak uvidíme :-)

    ReplyDelete
  9. Ahoj, konečně jsem si Tě našla! 1000. sledující, gratuluju Ti! S pozdravem králík.

    ReplyDelete
  10. Skvělý tip! Nevím kolikrát jsem se odhodlávala k běhání, ale nakonec mi to stejně moc dlouho nevydrželo, jenže myslím, že jsem si k němu postupem času už našla cestu a tyto knihy by se mohly hodit. :)

    ReplyDelete
  11. Děkuji za skvělé tipy ! Já jsem ráda, že konečně je venku počasí, ve kterém jsem schopná běhat - v zimě mi nedělá dobře ten chladný vzduch :) A spousta lidí se diví, proč běhám - pořád se mě ptají, jestli půjdu na nějaké závody....To člověk nemůže běhat proto, že ho to baví ? :)

    ReplyDelete