Saturday, December 6, 2014

CAE příprava a zkoušky


Reakcí na minulý článek mi přišlo několik dotazů, jestli bych o CAE nemohla napsat něco víc, že by to mnohým z Vás co se na tyto zkoušky připravují pomohlo. Bohužel vím, že příští rok se CAE test změní (co se typu úloh týče) a tak už to nebdue tolik aktuální. Pokusím se Vám ale popsat, jak jsem na zkoušky připravovala já a co mi teď, když už to mám konečně za sebou, přijde jako nejužitečnější. Zkoušky jsem dělala přes British council , kde najdete i přihlášku a termíny zkoušek ve vašem okolí.


Moje přípravy
Minulý rok jsem měla ve škole seminář přípravy na CAE, ale tenhle rok už se mi tam nevešel a navíc mám pocit, že mě ty 2 hodiny týdně ve škole až tolik neposunuly. Od září jsem se připravovala doma sama. Na torrentu jsem našla soubor několika učebnic se zkušebními testy a každý týden jsem se snažila udělat si alespoň jeden. Soustředila jsem se hlavně na Use of English. Reading a Listening mi většinou neděli moc velký problém a Writing jsem si nechala až na později. Vždycky jsem si napsala do slovníčku slovíčka, co jsem neznala a po nějaké době mi došlo, že se většinou fráze a slovíčka opakují. Týden před zkouškou jsem se snažila nadrtit fráze na writing a zopakovat si, jak má vypadat každý typ writingu. Na speaking jsem se nijak zvlášt nepřipravovala. Taky jsem se sice podívala na fráze a taky na videa na youtube, ale nijak jsem to nehrotila.

Průběh zkoušky
Zkouška je rozdělená (a to se snad nezmění ani příští rok) na 5 částí. Čtení, psaní, gramatika, poslech a ústní zkouška. V jeden den děláte první čtyři písemné části ve velké místnosti se všemi ostatními účastníky. Vše je hodně přísné a kontrolované. Ani etiketu na plastové lahvi vám nenechají, tašku s osobními věcmi si musíte nechat na druhé straně místnosti nebo nejlépe v šatně a celou dobu se nehnete ze židle. Instrukce dostáváte od osoby z British council s mikrofonem, v našem případě pána ne s tak dobrou angličtinou (aneb rise your hand v tu napjatou chvíli docela bilo do uší) a kolem pobíhá několik brigádníků, kteří Vám radí, kde se správně podepsat a kontrolují občanky. Mezi jednotlivými částmi máte kolem 20ti minut volna aneb načerpat síly a zase hurá na Vaše místo.
Ústní zkouška je kratší. Nejdříve si Vás vyfotí a potom jen čekáte v malé hrstce lidí, než na Vás přijde řada. Můžete být ve dvojici nebo ve trojici, co jsem se doslechla, tak se snaží dávat k sobě stejně staré. 15 minut trvá zkouška samotná a zkouší Vás opravdoví angličané z Cambridge: zkoušející a přísedící, co hodnotí váš výkon.

Pocity a zkušenosti
Čeho jsem se nejvíc bála byl stoprocentně writing. Vždycky mi trvá, než se vůbec rozhodnu, co budu psát a představa, že mám 1,5 hodiny na to napsat dokonce 2 psaní mě děsil i ve snech. Překvapivě jsem to stihla. My dostali povinně report a k tomu jsem si vybrala article a v posledních 5ti minutách jsem dopsala poslední slovo. Hodně lidí radí psát rovnou na čisto, ale to já neumím. Nejen, že by to po mně nikdo nepřečetl, ale hlavně mám tendenci se neustále vracet zpátky a přidávat věty nebo rovnou odstavce. A to by při psaní na čisto asi moc nešlo. Stihla jsem to sice jen tak tak a nestihla spočítat slova, ale asi by to jinak dopadlo hůř.
Use of English jsou podle mě často podobné. Fráze se opakují a nějak mě ani nic nepřekvapilo. Proto si myslím, že než se šrotit učebnice, dělání těch zkušebních testů byla správná volba.
Reading a Listening jsem považovala za části, které mě zachrání. Reading sice nebyl tak hrozný, zato z Listeningu dobrý pocit ani trochu nemám. Nevím, jestli to bylo tím, že už to bylo poslední a já byla úplně vyšťavená, ale já jsem si připadala, jakoby mluvili úplně o něčem jiném, než o čem by podle otázek měli.
A nakonec speaking. Toho jsem se bála, protože nejsem zrovna výmluvný člověk a mluvit delší dobu mi dělá problém i v češtině. Nakonec to ale bylo i docela fajn. Měla jsem štěstí na dvojici, čas nám většinou vypršel dřív, než jsme se dostali do bodu, kdy jsem už nevěděli co dál a zkoušející byl příjemný a pořád se usmíval. Ne že bych nakonec použil nějaké ty nučené fráze samozřejmě :D

Každopádně na závěr chci říct, že mi přijde, že jsou tyto zkoušky hodně o náhodě. Záleží jak Vám test sedne (přece jenom článku o všedním životě člověk rozumí lépe než článkům o neurologickém vyšetření :D). Jako nejlepší příprava mi přijde právě zkoušení testů na nečisto, které Vám ale pomůžou hlavně s jenom Use of English. Na to ostatní asi zůstane nejlepší přípravou čtení a sledování filmů v aj nebo nejlépe dobou stráveným v zahraničí. :)

12 comments:

  1. děkuju, článek pomohl!! seminář mám letos taky a možná si ho už příští rok dávat nebudu. spíš jen tak už přemýšlím, myslíš, že se to opravdu vyplatí? myslím tím, že to není zrovna levná záležitost a nejsem si stoprocentně jistá, jestli ten kus papíru někdo ocení, zvlášť u nás
    ady.

    ReplyDelete
    Replies
    1. u nás asi zatím moc ne tolik jako v zahraničí. Na hodně školách třeba v anglii to berou jako přijímací zkoušky z angličtiny :) Asi hodně záleží co plánuješ do budoucna

      Delete
  2. Taky jsem si letos do třeťáku dala seminář na CAE, ale asi toho začínám pomalu litovat, protože to co jsme za tři měsíce udělali, jsme dělali na normální angličtině v prváku a nic novýho mi to zatím nedalo. A navíc ta učitelka je těma testama posedlá jak ďáblem, za každou větou dodává "to se vám určitě bude hodit u zkoušek." :D
    Jinak článek pěkný, užitečný a souhlasím s obavami z writingu. :D
    A jestli se můžu zeptat, kam se chystáš na školu a jestli ti tam tyhle testy budou k něčemu, teda jako myslím, nějaký plus. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. já se hlásím na medicínu a tam mi nějaká angličtina bude k ničemu.. :D každopádně je to fajn, když se člověk rozhodne vyjet do zahraničí, což bych si alespoň na rok přála :)

      Delete
  3. to je super ze si o tom udelala clanek.. kolik tak stoji ten test ? :)


    Můj blog YOKO NGUYEN BLOG

    ReplyDelete
  4. Mně taky moc pomohl, chystám sa na CAE příští rok :)
    Fit Maddie

    ReplyDelete
  5. Chm, je to úplně stejné jako FCE, akorát ta témata readingu a listeningu budou odbornější, co? Ta když ti nesednou, tak jsi dost v řiti.. Já mám právě FCE, dělala jsem ho 2 roky zpátky a za A. Když jsem se zpětně dozvěděla, že když si děláš CAE a uděláš ho na D, tak ti stejně dají FCE, tak jsem myslela, že mě klepne pepka! Měla jsem zkusit CAE a věřím, že nejhůř na C bych ho udělala, ach jo. Ale tak dle mého certifikátu FCE je ta známka A rovná úrovni C1, což jsem chtěla. Zatím jsem to nikde nepoužila, papír mi leží doma v šuplíku, tak snad mi to aspoň v životopise pomůže :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Právě! u nás ve škole jsme měli možnost udělat si fce, le přišlo mi to zbytečné, když jsem stejně chtěla zkusit i cae! ale tak pořád zní lépe mít fce na A než CAE na D :D a v životopise se to rozhodně neztratí !

      Delete
  6. Dělala jsem (taky přes British Council) 2. FCE a jelikož nám v rámci nějakýho srovnávání testů nabídli zkusit CAE zdarma, šla jsem 3. i na ně :D No, moje "všechno zachrání speaking" mi úplně nevyšlo&po sobotě už bych nejradši angličtinu nějakou dobu neviděla :D

    ReplyDelete
  7. Ty seš prostě nejlepší, musíš mít fakt perfektní aj! :-)

    ReplyDelete