Sunday, November 23, 2014

Dieta sem, dieta tam


A teď nemluvím o dietě "Hubneme do plavek" nebo "Krabičková dieta" (protože to doufám, všichni víme, že je pěkná blbost, která nadělá víc škody než užitku). Na mysli mám různé moderní životní styly.. Paelo, RAW, veganství, glutenfree, IF, IIFYM atd atd... Všude kam se podíváme, vyskakují na nás různé zákazy a příkazy co jíst a nejíst, kdy si můžu dát banán a kdy se na něj nesmím ani podívat a  pomalu i jestli se mám dívat do zdi nebo jíst v přítomnosti kytek. A všechno je to samozřejmě podložené "dlouholetými" výzkumi a zkušenostmi.
Můj týden bez pšenice
Začnu tím, co jsem zkusila na vlastní kůži ať tu jen tak neshazuju něco, o čem toho moc nevím (i když jenom týden). Přečetla jsem si knížku a rozhodla se to zkusit, protože jsem toho pečiva jedla váážně hodně. No a v tý knížce to samozřejmě popsali jako důvod všech nemocí a všech symptomů, co si člověk dokáže vymyslet. No hezky jsem si to naplánovala, měla hlavu plnou nápadů co si vařit a první 3 dny jsem z toho byla celá nadšená, měla jsem hodně energie, dobrou náladu a všechno jsem to přisuzovala právě vyloučením pšenice. Teď už vím, že to byl ovšechno v hlavě. Když si namluvíte, že vám něco pomáhá, tak to kupodivu opravdu pomáhá (placebo by svojí schopností lidem pomoct od problémů strčilo všechny tyhle diety hravě do kapsy). Další dny jsem se cítila úplně stejně jako vždycky předtím.. Jen jsem si připdala omezená, že si nemůžu dát ten vonavý křupavý rohlík. A taky, že jsem si nemohla dát s kamarády pizzu, špagety... vlastně cokoliv v restauraci, protože pšencie je všude!


Zkrátka a dobře, asi na to nemám trpělivost a vlastně ani motivaci. Zastávám názor "Všeho s mírou" (ano, už je to tu zas) a že všechno je ve své podstatě zdravé. Ať už pro psychiku, tak pro zdraví. Jestli přestanete pít mléko jen proto, že někde píšou jak je nezdravé, neznamená to, že se nějak změní váš zdravotní stav. Každý je jiný, každému sedne něco jiného a jestli večer nevydržíte bez sklencie mléka, tak si ho neodpírejte jen proto, že nějaký váš známý právě přišel na to, jak je mu bez mléčných výrobků lépe. 

Když to všechno shrnu, neodsuzuji lidi, co se vydají touto cestou. Vlastně mají můj obdiv, protože já bych to asi nedokázala. Nadruhou stranu si moc dobře pamatuju, jak před pár lety všude varovali před nebezpečnými vejci a že pokud si dáme vejce denně, brzo dostaneme infarkt. Teď je tomu zase jinak a vejce jsou jednou z nejzdravějších potravin. A tak si myslím, že to bude i se pšenicí a vším ostatním

 PS: článkem jsem se nechtěla nikoho dotknout
PS2: chápu když se člověk stane veganem kvůli názorům na ubližování zvířat, nechápu ale, když někdo vyřadí živočišné výrobky jen proto, že je to momentálně velký trend a nic o tom v podstatě neví

20 comments:

  1. Skvěle napsáno! Máš naprostou pravdu! Dřív to byly vajíčka,teď pšenice,za chvíli už nebude zdravé nic!:D Je to jen takový velký trend,ale snad to brzy přijde! Miluju tvůj přístup a jsem také jeho zastáncem:) Zkrátka všeho s mírou je nejlepší přístup podle mě:)

    ReplyDelete
  2. Ahoj, já mám alegii na lepek a mléko, takže jsem docela omezená. Souhlasím s tebou, že všeho s mírou. Jím podle "zdravé stylu" :D a kdybych normálně mohla, dala bych si občas tvaroh nebo kuskus. Já se cítím lépe (úleva, že ti je po jídle dobře ;) ), ale myslím, že omezení pšenice by nebylo na škodu v přiměřeném množství i pro ostatní..

    ReplyDelete
    Replies
    1. U mě se alergie na mléko objevila teprve nedávno,mužu se zeptat, jestli bereš nějaké doplňky stravy?:) mě sice doktorka říkala,že je to zbytečné,ale.. :D

      Delete
  3. Skvělý článek, jsem na tom dost podobně, taky mi to nikdy moc nevydrží a ne, že bych to nezkoušela, ale vždycky si pak říkám, proč se proboha omezovat, když na to mám chuť a nezabije mě to, možná kdybych chtěla vyloženě hubnout, měla bych jiný přístup, ale já jen chtěla zkusit zdravější způsob život, ale když přijdu domů utrmácená ze školy, tak té Nutelle vážně neodolám.
    Young, wild and free

    ReplyDelete
  4. Krásně řečeno :)

    Podle mě se teď moc lidí v té stravě až přehnaně vrtá. Jasně, neříkám, že je v pořádku se cpát od rána do večera samýma tučnýma chemickýma sračkama a vůbec neřešit, co na tom talíři máme.......ale teď je toho všeho už moc.
    Stovky knih o stravě, o tom co jíst a co v žádném případě ne, o tom jak strašně všechno škodí (protože za rakovinu samozřejmě může mléko, pšenice i cukr!), a na všechno existují vědecké studie, takže cokoliv co koho napadne se dá hned "vědecky podpořit" (i když kolikrát byly testy prováděny jen na krysách......no nevím, jako krysa si nepřipadám tak nevím, proč bych měla i stejně tloustnout :D).
    Říkám si, proč bych měla pořád hledat, jestli mi náhodou něco neškodí, když jím všechno, cítím se dobře a nemám nějak potřebu se v tom tolik vrtat :)

    ReplyDelete
  5. super článek, já vyzkoušela různé diety jako tukožroutská polévka atd.. pak také jsem si řekla, že dám týden bez sladkého a fakt jsem to vydržela, ale jen ten týden..pak mě přešla motivace a sežrala jsem toho víc než za celý týden..takže podle mě prostě přiměřeně a neodpírat si nic, pouze se uskromnit a nepřejídat :)

    http://gethealthyandfitwithus.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  6. Moc hezký článek a nejvíc ze všeho se mi líbilo PS2, protože to jsou přesně má slova! Lidé si většinou přečtou jednu knihu, kde píší co mléko (nebo pšenice, nebo vejce, nebo jablka, nebo sacharidy, lipidy ...) všechno způsobuje a jak nám ničí zdraví a najednou jsou nejmoudřejší aniž by si hledaly i opačná tvrzení nebo další názory.

    Dobroty od A

    ReplyDelete
  7. Já sama jsem vyzkoušela metodu IF stravování, ale jsem ráda, že jsem toho nechala :) Jo, byl hlad :D Jinak tyhle různé směry stravování spíše obdivuju, ale nemohla bych se třeba stát veganem nebo vitariánem, když k tomu nemám žádný důvod a navíc mám ráda všechno jídlo :) Také zastávám názor, že od všeho trochu je ta nejzdravější varianta, když zdravé převažuje a jednou za čas něco "hříšného" neuškodí :)
    http://fitlucy.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  8. A pod to se podepisuju !!! :) hlavně pod to, že všechno je v hlavě, no a heslo všeho s mírou taky šířim, kde se dá ^^ moc hezky napsáno ;)

    ReplyDelete
  9. Skvělý článek :) také obdivuji ty lidi, co dokáží se jen tak něčeho vzdát :)

    ReplyDelete
  10. Máš tam pravopisných chyb jako máku, jinak by to byl pěkný článek :)
    Lidé vždy jednoduše svedou své zdravotní problémy a nadváhu na jednoho viníka, namísto toho, aby přiznali, že jejich jídelníček a pohyb má značné trhliny..raději ze všeho obviní pšenici, mléko, žloutky, antikoncepci apod.

    ReplyDelete
  11. Moc pěkný článek :). Já co jím si navrhuju sama, v ničem se neomezuju, všeho s mírou a je mi tak skvěle :). Myslím, že když si každý najde, jak mu to jeho stravování vyhovuje, tak je to super :)
    Blog by Veru

    ReplyDelete
  12. Souhlasím s tebou:) knížku o pšenici jsem taky četla a podle me to ale jiste účinky ma. Teda samozřejmě jen na lidi, co jim pšenice uplne nevyhovuje:) treba me to docela pomohlo, ale čerstvé pečivo mam natolik rada, ze se toho nevzdam:D ale diky tomu, ze jsem to vyzkoušela jsem zjistila, ze k životu vubec nepotrebuju těstoviny, pizzu, sušenky a takove veci, takze jsem za ti rada:) ale taky režim názor, ze s mírou nic neškodí:)

    ReplyDelete
  13. ci su tieto styly "stravovania" v mode je trosku otazne, pretoze oni existuju z velmi dlho, len mozno vdaka internetu sa prave teraz o nich spustila obrovska informacna vlna. Stravujem sa pomocou jedneho stylu z tychto, ale zo zdravotne hladiska a stav pred a po sa proste porovnat ani neda. Nemenila by som ani za svet, na mmoju obranu pred tym ako som na takyto styl nabehla som naozaj seriozne studovala ziviny a vitaminy, takze to nebol prechod: "Hura podme na to" : ale uz pred tym som sa stravovala velmi podobne ale len instiktivne :) kazdy nech si konzumuje podla toho co mu robi dobre a po com sa citi fajn a hlavne je zdravý! Zaklad je proste pouzivat iba zdravy rozum.Týžden bez pšenice by som ale nedala, su v nej obsiahnute velmi dolezite latky, ak sa teda konzumuje v spravnej forme :)

    ReplyDelete
  14. presne ako píšeš, všetko s mierou :) zlatá stredná cesta je najlepšia a každý je individuálny a drobnosti si už prispôsobí sebe, preto je fajn občas vyskúšať aj niečo iné. Ale žiadny extrém nie je telu prospešný :)

    ReplyDelete
  15. Moc hezky napsané :)

    Placebo je děsná věc, stejně tak jsem to měla s leangains, začátek nádhera a pak.. to šlo hezky rychle do kýble.
    Jo a tu knížku o pšenici mám koupenou v tabletu a po více než půl roce jsem stále na stránce č. 36 :D

    ReplyDelete
  16. Napsala jsi to velmi výstižně. Funguje to, v co věříme, že fungovat bude. Hold tady vždy budou ty módní výstřelky, které budou všichni chtít dodržovat, například v současnosti sacharidové vlny. Pšenice a lepku se začíná bát čím dál více lidí a já se bojím, co bude strašák třeba za rok, za 2. :)

    http://roxyshealthyland.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  17. Amen :)
    Stejně jsem si přišla na to, že z těch všech nových způsobů diet, knih a neustále vycházejících studií jsem akorát tak zmatená a nevím, kde mi hlava stojí. Přitom stará dobrá klasika zdravého stravování nikdy nezklame :)

    ReplyDelete
  18. Já sama jsem toho taky vyzkoušela hodně, a vždycky jsem se navrátila zpět k vyzkoušenému a fungujícímu stravování 80% clean. Pečivo sice omezuji, ale nijak větší problém mi to nedělá. Stejně tak nemám problém si ho 1-2x za týden dát. :)
    Fit Maddie

    ReplyDelete