Wednesday, October 29, 2014

Běhání v zimě


Teplota se čím dál tím více blíží k nule (v podstatě už teď je větší zima než za celý minulý rok) a asi nebude dlouho trvat než se objeví první sníh. K tomu se samozřejmě přidá i tma ve 4 odpoledne, neustálé mlhy a monotoní nebe. Nevypadá to jako ideání běžecké podmínky. 
Každý sport má svojí mimosezonu, offseason, stejně jako se hokej nehraje v létě, tak v zimě nenarazíte na moc cyklistických závodů. Stejně tak je to s běháním. Přece jen, tělu se musí dopřát nějaké to období klidu a načerpat síly na další sezonu. To ale platí hlavně pro špičkové sportovce. Pak jsme tu my, které běhání baví, neumí si bez něho půl roku představit a je nám líto ztratit přes zimu kondici. Samozřejmě ho můžeme nahradit nějakou tou posilovnou, běžkováním nebo jinými sporty (jako právě ti vrcholoví běžci, kterým jde jenom o tu kondici) , ale to zkrátka nikdy nebude ono. 


Jakožto člověk s (troufám si říct) výjimečnou imunitou, co nikdy netrpěl ničím horším než dvoudenní rýmou nebo škrábáním v krku se zimním běháním problém nemám. Jen do doby, než se objeví náledí, které v našem parku pravděpodobně nikoho nezajímá. Asi si ten chodník kamínkama poházím sama. Každopádně znám i ty, kteří vyběhnout v zimě sotva na 10 minut a druhý den lehnou pomalu se zápalem plic. Jak se teda co nejlépe připravit?
  • V zimě to nijak nepřehánějte. Běhejte pohodlné vzdálenosti, nelámejte rekordy ani neběhejte moc často intervaly. To si nechte na jaro.
  • Mějte na paměti, že pokud se zpotíte, je zle. Vám sice bude teplo, nejradši byste se v tu chvíli celí vysvlékli, ale tím si zaděláte na dost velké problémy.
  • Oblékejte se rozumně. Ideálně jako by venku bylo o 10°C více. Při běhu se zahřejete, nebojte a pokud se nabalíte jako na lyže, zpotíte se víc jak v létě.
  • Čepice, čelenky a rukavice. To jsou klíčové věci. 
  • Možná zapřemýšlejte nad speciální obuví a teplýma ponožkama. Nohy by měly být v teple, obzvlášt pokud běháte po sněhu.
  • Snažte se běžet takovým tempem, abyste byli schopní dýchat nosem. Studený vzduch a zimní smog není nic moc.
  • Protáhněte se už doma, stejně tak po běhání nezůstávejte moc dlouho venku.
  • Teplá sprcha na konec. Ta nejlepší část! A tekutiny doplnit nejlépe slabým zeleným nebo ovocným čajem! 



A jak jste na tom vy? Běháte v zimě, nebo si dáváte přes zimu pauzu a čerpáte síly na jaro? 

20 comments:

  1. Běhám ráda, ale takový nadšenec, abych se k tomu donutila i v zimě, nejsem :D Ale třeba sama sebe letos překvapím a zaběhat si půjdu, kdo ví. Nicméně chválím výběr obrázků! :D

    ReplyDelete
  2. Skvelý článok. Ja som začala behať na jar, takže som ešte nezažila behanie v zime. Ale za ten krátky čas som si na behanie tak veľmi zvykla, že už si bez neho život neviem predstaviť. Preto rozhodne nehodlám prestať s ním aj v zime. Uvidím ako mi to pôjde. Ďakujem za super rady.

    http://lamodaeanarchia.blogspot.it/

    ReplyDelete
  3. Já mám tak hrozně ráda tvé články. Jsou tak úhledné (miluju úhlednost, jsem na to tak trochu freak) a čtivé! Tvé informace o běhu v zimě byly velmi přínosné, nevybíhám do přírody sice často, spíš téměř vůbec, ale od jara jsem chtěla zkusit, jestli si k běhu nevybuduji lásku. :)

    http://roxyshealthyland.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  4. Super článek :) skvěle motivační :*

    ReplyDelete
  5. Pěkný článek :) docela bych řekla, že i motivační :))

    ReplyDelete
  6. Sice nejsem vrcholový sportovec (kéž by :D ), ale mám to nějak podobně. Běhání mě baví jen do určitých stupňů nad nulou a pak se raději pořádně zpotím doma či v posilovně při silovým tréninku :) Obdivuju otrlý podzimní/zimní běžce.

    ReplyDelete
  7. Běhání v zimě (hlavně ve sněhu) je to nejlepší!!

    ReplyDelete
  8. V zimě zalézám do ulity, jinými slovy se věnuji sálovým lekcím ve fitku, ale venku se ráda procházím, miluji praskání a křupání sněhu ;-) bára.kára blog

    ReplyDelete
  9. zajímavý článek, v zimě to vidím spíš na posilovnu a bazén!

    ReplyDelete
  10. Haha, tak ten první obrázek mě naprosto vystihuje. Vždycky to bylo, že bydlím v centru, tam se nedá běhat nebo, že je zima/vedro...rozhodně motivující článek! :)
    Young, wild and free

    ReplyDelete
  11. Já teda v zimě rozhodně běhat neplánuju :D Nechci riskovat nachlazení a navíc se aspoň budu těšit na jaro, kdy začnu znova běhat :) Vidím to spíš na domácí cvičení :)
    http://fitlucy.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  12. Je pravda, že jak se teď ochladilo, tak jsem přestala běhat, ale minulou zimu jsem párkrát byla a nebylo to tak hrozný, takže teď se jen donutit :D

    ReplyDelete
  13. Super článek :) pokud jde o mě, v zimě asi ne.. Jsem ráda, když se k tomu přemluvím v létě/na jaře, takže v zimě by to byla marná snaha. :-D Spíš to vidím na domácí cardio "hopsání" :) a dlouhé procházky s psím miláčkem :))

    ReplyDelete
  14. Já to naštěstí řeším skoro celoročně běžícím pásem :) Mám ho doma, takže je to pohodlnější :D. Samozdřejmě v létě se snažím vyběhnout i ven, ale v zimě by mě někdo těžko dostával do té zimy.. :D
    Fit Maddie

    ReplyDelete
  15. Omlouvám se za spam.

    Děvčata, kdybyste měla některá zájem o objednání výrobků z Avonu, kontaktujte mě na této stránce: https://www.facebook.com/profile.php?id=100008459527490.

    Působím jako Avon lady v Brně. Děkuji a budu se těšit na vaše objednávky :)

    ReplyDelete
  16. že vrcholoví sportovci neběhají v zimě ,nemaš pravdu.Naopak běhají 2x víc ,aby měli naběháno na letní sezónu

    ReplyDelete
  17. Já bych běhala, až bych brečela. Ale za chladnějšího počasí jsem to zkoušela a pokaždý mi bylo tak zle, že to ani endorfiny nepřekonaly.. Nějak mejm plícím nedělá ten studený vzduch dobře. Ty jsi se s tím nikdy nesetkala, že by ti to nedělalo dobře? Jsem z toho docela nešťastná...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak to je mi líto! to se mi nikdy kvůli zimě nestalo :( naopak mám spíš problémy ve velkém vedru.

      Delete