Wednesday, June 4, 2014

Běhat bez námahy a bez zranění


Jak jste už mohli vidět na instagramu, pujčila jsem si v knihovně knížku o běhání CHI running od Dannyho Dreyera. O Chi running jsem už párkrát na internetu četla, hodně lidí si to chválilo a když jsem to náhodou viděla v regále, musela jsem si to přečist. No zní to skoro neskutečně. Běhat bez námahy, k čemu to potom je? Byla jsem zvědavá a knížku zhltala za necelý týden. A několik mých pohledů na techniku a běh samotný to docela ovlivnilo.

Co CHI running slibuje?

  • zlepšíte lehkost běhu
  • správnou techniku předejdete zranění
  • dosáhnete bodu, "kdy nebudete chtít přestat"
  • odstraníte pocit nepohodlí, bolest nohou, kolen, kotníků...
  • naučíte se soustředit
  • zvýšíte rychlost
  • během si odpočinete

Jde vlastně o tzv. "meditační běhání". Cílem není doběhnout naprosto vyčerpaný, ale naopak plný energie. D. Dreyer po celou dobu hlásá své heslo, že bychom se po běhu měli cítit lépe než předtím. Jakákoliv bolest nebo nepohodlí jsou pro něho špatné a je potřeba se jich zbavit, ale hlavně běhat pro radost. Díky Chi runningu by se vám měl zlepšit postoj, naučit se uvolnit končetiny a správně dýchat, zapojit více trup a soustředit mysl. V knize je celý prográm rozdělený na lekce, kdy se postupně a hlavně pomalu snažíte změnit svoje špatné běhací návyky. Nevrhnete se na všechno najednou, je potřeba jít na to pomalu a počítat s možným nepohodlím na začátku, kdy si bude tělo zvykat na jiný styl.


Základní složky techniky:
  • POSTOJ (váhu těla by měla nést vaše kostra a nikoliv svaly) 
    • srovnejte chodidla a nohy směrem kam běžíte
    • povolte kolena
    • vyrovnejte pánev (boky by měly být rovnoběžně se zemí) a povolte hýždové svaly
    • vytvořte pilíř (osu těla - ramena, kyčle a kotníky v jedné přímce)
    • uvolněte vše kromě dolních břišních svalů
  • PŘEDKLON (umožníte gravitaci, aby vás táhla vpřed, nohy budou došlapat pod vaše těžiště a na střední část chodidla, automaticky poběžíte rychleji)
    • horní část těla před chodidly
    • zachovaný pilíř
    • zapojení dolních a příčných břišních svalů při zvětšování předklonu
    • předklon by měl být "plynovým pedálem"
  • DOLNÍ ČÁST (nohy nepoužíváte jako pohon -pasivní opěrná noha- slouží k zabránění pádu způsobeného předklonem jako opora mezi kroky)
  • HORNÍ ČÁST (důležíté především svaly trupu, které zapojíte při předklonu)
    • ruce by nikdy neměly přesáhnout osu těla
    • ramena přepadávají vpřed a proti tomu lokty švihají dozadu
    • ramena dole a uvolněná
    • dýchání bránicí, je-li to možné dýchejte nosem (kontrola správného tempa)
  • KADENCE, RYCHLOST, DÉLKA KROKU (kadence, neboli počet dotyků země jedné nohy za minutu, by se neměla měnit, rychlsot ovlivňujete jen předklonem a související délkou kroku)
    • kadence v rozpětí 85-90/minutu
    • rychlost ovlivnujte předklonem a délkou kroku
    • kadence by měla být stejná bez ohledu na rychlost
Pokud vás to zajímá více, určitě si knížku přečtěte, protože asi ani není možné vám v jednom článku popsat vše, co Danny Dreyer popsal na 300 stránkách (a k tomu ještě natočil film). 
Knížka se mimojiné věnuje i možným zraněním z běhání. Vysvětluje proč vás bolí kolena, chodidla, kyčle, kotníky.... a slibuje, že tato technika bude sloužit jako prevence. (Vím, že většinu z vás několik těchto problémů trápí a plánuju o tom brzy napsat)
Co mě nejvíce překvapilo a co se pokouším změnit?
Jednoznačně to bude předklon a rotace pánve. Když jsem chtěla běžet rychleji, jednodušše jsem zrychlila krok a pak mě z toho akorát pálila stehna jako čert. Zkusila jsem to s předklonem a počítala si poctivě kroky a ono to překvapivě šlo rychleji samo od sebe! 
Překvapená jsem byla i z rotace pánve, měla jsme za to, že by se neměla vůbec pohybovat. 
Co mi přijde zatím naprosto nemožné je uvolnění celých nohou od pánve dolů. Vím, že byto vyřešilo tu bolest nohou, která mě trápí už od jara, ale zatím se mi to prostě nedaří. 
Jestli máte nějaké otázky, tak se ptejte zde





7 comments:

  1. Děkuji za užitečný článek - zítra ráno tenhle způsob vyzkoušením - líbí se mi Tvůj styl psaní, možná je to proto, že hlavně píšeš o tom, co mám sama nejraději - běh, jógu a tělo celkově - i s výškou jsme na tom hodně podobně :) Tvoříš krásný a kvalitní web, radost ho číst! Jen tak dál.... :)

    ReplyDelete
  2. Obdivuju tě, že zvládáš s bolavýma nohama běhat. Já běh nesnáším, bolest kotníků a otoky jsou pak úplně na prd, stejně jako i blbé kardio na nohou. Nevím, co s tím, ale četla jsem o tom, že některé ženy mají tyto části nohou měkčí, tak možná proto.

    ReplyDelete
  3. Taky mě vždy hrozně pálí stehna, tak díky za tip, já to nějaká zavedu do praxe, až zas někdy vyrazím :D

    ReplyDelete
  4. Ty jo, to zní zajímavě, asi si to také přečtu. :)

    ReplyDelete
  5. Děkuji za tenhle článek, na bolesti nohou totiž často trpím, takže o tomhle se pokusím vypátrat něco víc a zkusím se podle toho řídit :)

    ReplyDelete
  6. No jo už musím zas vyrazit, ale já jsem teda takovej člověk na zranění má mštestí =D

    ReplyDelete
  7. Ahoj,mam dotaz ohledne behani rano-je v poradku jit behat na lacno? Nebo bych si prrdtim mela dat aspon jablko a pak hned vybehnout? Dekuju za odpoved :)

    ReplyDelete