Wednesday, May 21, 2014

Běh a joga


Většina běžců zařazuje do svého treninku jogu a stejně tak jogini se občas jdou proběhnout. Proč? Běh jde totiž s jogou ruku v ruce a společně tvoří nerozlučnou dvojku, která vám pomůže dostat se do kondice jako nikdy! Proč by tedy běžci měli zařazovat trochu jogy alespoň jednou týdně?


1. Dýchání.
Zrovna to je jak při běhání, tak při joze jeden z nejdůležitějších faktorů. Pokud Vás při běhu trápí píchání v boku nebo jste příliš udýchání, možná to bude špatnou technikou dýchání. Joga Vám pomůže se naučit kontrolovat nádech a výdech, roztáhne plíce a Vy potom při dalším výbehu nebudete lapat po dechu, protože se místo konského funění naučite ten správný hluboký nádech a výdech.

2. Předcházení zranění.
Zvrtknutý kotník, bolavá kolena nebo ztuhlá záda nejsou zrovna nejpříjemnější. Nezdá se to, ale některé joginské pozice Vám pomůžou od té chronické bolesti kolen, na kterou se pořád vymlouváte! Mně osobně bolívala po běhání záda i kolena a dneska můžu říct, že díky pravidelné joze a posilování si na ně ani nevzpomenu. Pokud Vás něco při běhání neustále bolí (a tím nemyslím tu správnou bolest nohou po dlouhém kopci!), je načase to přestat ignorovat, jinak si zaděláte na problémy a už jen tak nevyběhnete.
PS: pokud trpíte výrony apod. tak také pomáhá zařadit skákání přes švihadlo


3. Flexibilita
Možná si říkate, k čemu ohebnost při běhání? Opět se ale vracíme k předchozímu bodu, protože pokud se nebudete po běhání protahovat, bude vás to pekelně bolet. Kromě natažených svalů a natržených vazů se ale zhorší i Vaše technika. Soustředte se hlavně na protažení kyčlí a zadní strany stehen. Zlepší se tím vaše stabilita středu těl i drení boků.

4. Regenerace
Běh patří k těm nejnamáhavějším fyzickým aktivitám, hodinový běh je pro tělo pořádný záhul a podle toho bysme se k němu měli taky chovat. Kromě pořádné stravy a dostatku odpočinku je důležitý i tzv. aktivní odpočinek. Samozřejmě i taková odpočinková procházka je fajn, ale při joze uvolníte nejen tělo, ale i mysl a pořádně protáhnete všechny svaly v těle. A potom hurá znova běhat!


5. Posílení horní části těla.
Díky běhání Vám asi žádný bicák nevyroste (a ani po joze, pravda), ale je důležité zachovat rovnováhu a protože dky běhu posílíte halvně nohy, joga je naopak zase poměrně náročná na ruce a břicho. Zlepší se vám držení těla, posílíte záda ( taky vás konečně přestanou bolet!) a také střed těla=lepší dýchání a stabilita=lepší běh.

6. Spousta možností.
Nemusíte hned platit za lekce, stačí se pořádně porozhlídnout po youtube. Najdete tam stovky videí určených právě pro běžce ať už to jsou sekvence před během, po běhu, odpočinková joga nebo zase posilovací. 


Další má oblíbená youtube yoga videa naleznete tady 

PS: joga je super ať už běháte nebo zvedáte kamiony!

7 comments:

  1. Skvělý článek :) tenhle tip článků o běhání a józe mám nejradši :))

    ReplyDelete
  2. Já miluju běhání a tvůj článek je skvělý..:))
    http://the-original-world.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  3. Bezva článek. Já na józe byla jednou, na lekci ve fitku, a moc mě to nezaujalo... přišlo mi to spíš legrační :D Ale třeba tomu ještě dám v budoucnu šanci :) Valerie

    ReplyDelete
  4. Tohle je článek přesně pro mě, díky Ti za něj! Trpím totiž neustálými bolestmi zad díky běhání, takže tohle by mohlo být ideální řešení. Jen si na tu jógu vyhradit čas :)

    ReplyDelete
  5. dnes všetko odskúšané! super, veľmi sa teším z takýchto postov :)

    ReplyDelete
  6. Perfektní článek :) Jogu bych zase chtěla začít dělat, chvilku jsem se tomu dřív věnovala, ale nakonec jsem přestala. Běhání je pro mě utrpení, ale snad se to časem zlepší :D :)

    ReplyDelete