Monday, April 28, 2014

Mých 10 zásad stravování


Jak jsem slíbila, tak píši. Často se mě totiž ptáte jak jím, co jím, kdy jím a kolik toho jím. Můj přístup k tomu všemu už asi znáte, ale shrnula jsem moje stravovací návyky do 10ti bodů.


  1. Jím co mi chutná. A v tomhle mám zrovna štěstí, že mi chutnají spíše lehčí jídla. (Ikdyž taková kachna s knedlíkem! ♥) Kuskus u mě vítězí nad svíčkovou a zelenina nad řízkem. (Naopak sladké, to bych mohla jíst pořád. A taky si aspon jednou denně něco sladkého dám) Také jsem možná jediná blogerka, která nesnídá ovesné kaše. Ale já prostě na ní ráno chuť nemám a radši si dám ten svůj jogurt!
  2. Nějaké ty základy zdravého stravování. Baví mě číst všechny stránky/blogy o zdravém životním stylu a ráda se učím, jaký vliv všechno na naše tělo má. Po těch letech už si troufám říct, že nějaké ty základy mám a snažím se je co nejvíce dodržovat. Zkouším nové suroviny, o kterých jsem nikdy předtím neslyšela, recepty si upravuji podle sebe a snažím se aspon trochu dodržovat poměry živin.
  3. Voda, voda, čaj, voda. Jako malá jsem nedokázala vypít sklenici vody, to byly jenom samé džusky a limonády. Teď už je to naopak a nic než vodu, neslazený čaj nebo kávu nepiju. Od té doby už nemám problémy s kazy a nějaké ochucené minerálky mi vůbec nechutnají.
  4. Zelenina a ovoce. Nejen že toho člověk dokáže sníst hodně, ale takove ovoce mi chutná mnohem víc než třeba gumoví medvídci. A hlavně jablka. Jsou dny kdy sním i 6 jablek denně. Co čtu titulky některých nejměnovaných článků "NEJEZTE BANÁNY" tak mi běhá mráz po zádech. Protože tyto dámy místo toho, aby si vzaly banán, který má spoustu spoustu dobrých živin a vitamínů, půjdou a koupí si přeslazenou musli tyčinku, kde toho cukru bude možná ještě víc a tělo z toho užitek orpavdu mít nebude.
  5. Sportuju a potřebuju jíst. Většinou cvičím/běhám 6x týdně a vím, že si můžu dovolit sníst mnohem víc jako moje rodina v sedavém zaměstnání. Po běhání jsem pokadé jako kobylka a dokážu toho sníst opravdu hodně (a ne, slovem hodně nemyslím jenom čtvrt dortu nebo 3 porce palačinek) a věřte nevěřte, nikdy jsem na sobě změny nepocítila.
  6. Řídím se hladem. Vím, že tohle u někoho nemusí fungovat a tenhle človkě potřebuje mít přesně rozvržený jídelníček. (A nemůže za to nic jiného než všudypřítomné diety). Když dostanu hlad v noci, tak přece nebudu hladovět až do rána! Navíc každé tělo funguje jinak. Já třeba vím, že největší hlad mám ráno a dopoledne a bez snídaně bych se nikam nedostala. Snídaně je u mě největší jídlo dne, večeře naopak to nejmenší.  
  7. Všeho s mírou. Snažím se jíst všechno a nic nepřehánět. Maso, ryby, sýry, mléko, zelenina, ovoce, oříšky... a každý den něco jiného. Neodsuzuji vegetariány nebo vegany a nebo lidi co se jentak rozhodli vypustit pečivo (a teď nemluvím o celiakii nebo jiných nemocech), ale když už je člvoěk všežravec, tak by opravdu měl jíst VŠE. A i ta čokoláda je zdravá přece!
  8. Zdravé není být dietní. Znám hodně lidí, co "žijí zdravě" a místo celozrného chleba si radši daj ty polystyrenové rýžové chlebíčky, které v sobě mají asi tak nula nula prd živin. A to ani nemluvím o Cole light. To už si radši opravdu vypěstuju pořádnou pneumatiku na břiše než rakovinu mozku.
  9. Je to individuální. Někdo může jíst celý den hamburgery a snickersky a bude vypadat pořád stejně. Jeho pleť bude zářit, žádný pupínek, tipli byste mu podvýživu a nejradši závistí shodili ze skály, ztímco vy jíte jenom zeleninu a jen co si dáte kostičku čokolády objeví se vám nějaký ten nezmar na čele a přiberete 5 kilo.  Každý si musí najít tu svojí cestu. někomu vyhovuje sacharidová strava, někdo se vydal paleo cestou. Někdo zkouší teď populární IIFYM, přerušovaný půst, někdo si radši dá těch svých 8 jídel denně. Není žádný správný způsob (za to je spousta špatných, metoda "sedím celý den u televize a žeru chipsy" asi nikomu kouzelnou postvu nepřimalovala) a každé tělo funguje jinak. Mně nejvíce vyhovuje jíst 5x denně a neřikám, že je to to nejlepší.
  10. Hlavně klid. Občas je mi do pláče když pozoruju některé slečny (převážně na blozích), jak se jejich život točí jen kolem toho "kdy jíst, co jíst a jestli nepřiberu 10kilo po tom dortu, co jsem si dala ráno" a to ani nemluvím o tom, když někdo nechodí na žádné společenské akce jen kvůli tomu, že tam bude jídlo. Já se na tyhle žrací akce těším měsíc dopředu a to, že jsem možná snědla 10x víc než takový africký černoušek za rok je mi úplně fuk. 


25 comments:

  1. Snažím sa sama presne takto riadiť už od nového roka a zatiaľ sa mi celkom darí, tak dúfam, že mi to vydrží:) jediné, na čo si neviem zvyknúť sú raňajky.. tak dúfam, že na tie si ešte zvyknem :D

    ReplyDelete
  2. Nejtěžší je pro mě snídání a nejezení po 20 hodině..:))
    http://the-original-world.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  3. Taky už piju víceméně jen vodu/vodu s limetkou a mátou/kávu nebo čaj nebo čerstvé džusy. A už mi třeba ani kupované džusy nebo limonády vůbec nechutnají, ani ochucené minerálky mi nic moc neříkají. Nedávno jsem si dala skleničku citronové Korunní a ani jí nedopila,protože to chutnalo/vonělo jak čistící prostředky s vůní citronu :D A jablek jsem taky schopná jíst spoustu, ale horší to mám s mandarinkama, to třeba 10 za den :DD

    ReplyDelete
  4. Krásné řečeno!
    Takový přístup je podle mě úplně nejlepší a mám to dost podobně, kdysi jsem dokonce taky sepsala podobný článek, takhle do těch bodů :)
    Samozřejmě si taky nemůžu dovolit sežrat úplně cokoliv a kdykoliv, pořád a pořád se cpát, ale nějaký strašný omezování taky není potřeba, obzvlášť s dostatkem pohybu...
    No a to co je někdy vidět na blozích, škoda mluvit....některé slečny snad nemají život jinde než na talíři a v posilovně..

    ReplyDelete
  5. Martinko naprosto v každém bodu se s Tebou shoduji :) Je naprosto super,že jsi tenhle článek napsala, alespoň inspiruješ holky, které se jen trápí, depkují a tak!
    Haha bod 6 mě vážně rozesmál- připomněl mi včerejší noční ( 22:30 CCA ) půl kila jogurtu s kakaem...byla chuť, dlouho jsem jogurt neměla a zastesklo se mi po něčem neveganském a intolerance laktózy mě nezastavila :D bublalo mi v břiše celou noc :D

    ReplyDelete
  6. Parádní článek, úplně s tebou souhlasím! :)

    ReplyDelete
  7. jsem ráda, že na to sladké nejsem sama:D a souhlasím s tím, že bychom měli jíst vše, já se nejvíc inspiruju u lidí, co jí rozmanitě a ještě při tom objevím nové potraviny...k nezaplacení.

    ReplyDelete
  8. Je skvělý tohle číst! Dneska jsem o tomhle přemýšlela jak jsem listovala Avonem v sekci "přípravkyalaphotoshop" kdy si fakt někdo myslí, že krém za dvě stovky ho zbaví celulitidy bez toho aby zvedl zadek a začal konečně něco dělat! Za ty prachy za různé mazátka apod. by si slečny mohly koupit radši pořádné boty, nějaký triko a tepláky a párkrát za týden vyběhnout na čerstvý vzduch. A samozřejmě změnit stravu :)

    ReplyDelete
  9. čísla 7 a 10 se i líbí úplně nejvíc :D

    ReplyDelete
  10. Parádně jsi to napsala, přečetla jsem to až do konce a to je co říct, protože mě na jiných blozích takovéhle články vážně nezajímají a když už, tak to musí bejt :) ! Píšeš mov hezky a mě to baví :)

    ReplyDelete
  11. Moc pěkné zásady a musím říct, že s nima naprosto souhlasím. Patřím bohužel k té skupině lidí, kteří se nepřecpávají, ale nabírají i ze vzduchu a to zeleninu a ovoce naprosto miluju. Tak nějak jsem se poslední dobou na diety vyprdla a řekla jsem si, že budu taková, jaká jsem, ale budu si dopřávat kvalitní suroviny a vařit si dobré věci. A je mi hej! ;-) bára.kára

    ReplyDelete
  12. Pro ty z nás, co mívají problém do sebe po ránu dostat cokoliv tuhého je super způsob začít cereálními nápoji. Dodají energii a propašují do nás vlákninu. Později, až si zvykneme, můžeme pokročit na další úroveň a začít s něčím, co se kouše. :)

    ReplyDelete
  13. A já se bála, že když toho sním po běhání 3x tolik, je semnou něco špatně :D. Naprosto s tebou souhlasim, když mám hlad, prostě se jdu najíst nehledě na čas :).

    ReplyDelete
  14. Ten poslední bod, několikrát jsem o tom taky četla. My jezdíme každý rok na akci kterou sponzoruje táta a jsou tam neskutečný rauty! Asi bych se zbláznila kdybych tam měla jíst celý den jenom meloun, nebo vůbec, nedopřát si, když je možnost.. hrozně to hrotí některý holky :)

    ReplyDelete
  15. veľmi rozumne si to napísala. každý by si mal brať príklad! :)

    ReplyDelete
  16. S většinou naprosto souhlasím. Největší kouzlo je prostě jíst s mírou a cvičit. Ty co to přehnaně řeší taky naprosto nechápu :)

    ReplyDelete
  17. máš super přístup ke zdravé stravě!:)

    ReplyDelete
  18. Musím říct, že máš super přístup k jídlu a konečně je tu někdo, kdo nehladoví, nedrží zbytečné diety, kontroluje přesné složení na každém výrobku a podobně, však to každý zná.
    Přijde mi nejlepší, když se člověk nají z toho, na co má chuť, nebude se omezovat tím, co má rád, jen aby mu nenaskočilo kilo nahoru :) ale hlavně, že k tomu bude pohyb, protože to potom opravdu člověk nemusí řešit, jestli si dá každý den něco sladkého a proč ne, když si také každý den dopřeje trochu pohybu :)
    Nejsi jediná, také nejím k snídani ovesné kaše, ale to proto, že mi opravdu nechutnají, nevím ani proč.
    Naopak v jablkách, banánech, jahodách a okurkách si vyloženě libuji :)

    ReplyDelete
  19. Super přístup :) A s těma kašema to mám stejně :D Občas si ji dám, ale teda žádná lahoda to pro mě neni...chutná mi teď pohanková, ale tu se mi ráno nechce vařit, takže vítězí pečivo s něčím a nebo jogurt no :D

    ReplyDelete
  20. Praktikuji to samé, řídím se hladem, vždy snídám, dělám si freshe, jím skoro všechno a na co mám zrovna chuť, piju prakticky jen vodu a zelený čaj :-)

    ReplyDelete
  21. takový přístup mi připadá opravdu zdravý :) mnohem lepší, než jídlo vypočítávat a plánovat... a jak píšeš o koukání se na jiné zdravé blogy, tak ti musím přihodit i ten svůj ;) (spíš recepty než blog)

    ReplyDelete
  22. až na to, že jsem zapomněla odkaz :D http://healthy-plate.blogspot.cz

    ReplyDelete