Sunday, November 3, 2013

Není běžec jako běžec


Poslední dobou všude docela často pozoruju vystrašené začínající běžce, jak se bojí, že jim běháním narostou stehna, že přes ty namakaná lýtka už nepřetáhnou kalhoty a že tím běháním nakonec ještě ztlousnou. Často tyhle otázky chodí i mě a protože mě to zajímá a jsem tak trochu biolomaniak a chtěla bych to někdy studovat, tak jsem se rozhodla o tom napsat článek. Většina lidí totiž nechápe, že není běžec jako běžec a že srovnávat sprintera a maratonce je něco jako plést si baletku s fotbalistou.

Aerobní/Anaerobní spalování
O aerobním a anaerobním metabolismu jste určitě slyšeli. Že člověk hubne při tom aerobním, kam se řadí všechny kardio cvičení typu běh, jízda na kole, brusle, plavání.... a k anaerobním zase to posilování. Je to sice pravda, ale v reálu nezáleží co, ale jakou intenzitou a jak dlouho to děláte. 


Pomalá a rychlá svalová vlákna
každý sval v těle má 2 typy svalového vlákna. Rychlé svalového vlákno (fast twitch fiber) a pomalé svalové vlákno (slow twitch fiber). Ideálně by mělo být v poměru 1:1, ale záleží na vaší genetice (až z 90%). Zatímco vrcholní sprinteří mají mají toho rychlého klidně i 80%, maratonci ho mají i méně než 20%. Rychlé svalové vlákno má totiž mnohem rychlejší kontrakce, ale zároveň se rychleji unaví a proto vytváří rychlou, explozivní sílu, zatímco pomalé vlákno má kontrakce pomalejší, ale vydrží unaví se až po delší době. Poměr vláken se nemění. Přesto ale můžete svůj výkon ovlivnit. Pomalé vlákno se totiž dokáže stát silnějším a rychlé zase vytrvalejším. Je ale dokázáno, že sprinter se naučí vytrvalosti snadněji, než se vytrvalec stane silnějším a proto se často říká, že "sprinterem se narodíš, vytrvalcem se staneš".

Podíl svalů
Zatímco sprinter má tělo samý sval a najdete na něm často ten slavný sixpack, vyrýsované bicepsy, tricepsy atd., u maratonce tomu tak není. U něho je totiž každý kilogram váhy navíc znát a valů tolik při dlouhem pomalém běhu nepotřebuje. Proto je vytrvalostní běh tolik odsuzován. Pokud běháte dlouho, hodně a často, budete ztrácet svalovou hmotu, protože čím větší svaly, tím více kyslíku bude tělo potřebovat k vytváření atp a vy se rychleji unavíte. 


Závěr
Pokud běháte z důvodu vylepšení vaší postavy, musíte e předem rozhodnout, o co vám vlastně jde.
Pokud chcete hubnout, nejlépe uděláte, pokud budete běhat dlouho a pomalu (tzn. v tempu, kdy byste si klidně mohli normálně povídat).
Pokud chcete být kulturistou tak běhejte intervalově a intenzivě (např. 100 m sprint, 100m chuze atd.)
Já sice běhám dlouho, ale protože hubnout nechci, tak prokládám běh posilováním a intervalovými treninky a naprosto mi to vyhovuje.  

PS:  pořád jsem ještě docela mladý student a žádná znalkyně :D
PSII: to, že budete běhat z vás neudělám žádné kostry
PSIII: dlouhým běháním orpavdu neztloustnete a do džínů se vejdete. (teda pokud vaším cílem není mít nohy v podobě kostí s kůží)



20 comments:

  1. Moc hezké vysvětlení! :))
    Já na to běhání nikdy moc nebyla, když už, tak jen ty kraťoučké vzdálenosti na čas, to mi šlo vydat ze sebe maximum. Ale vytrvalostní běh jsem nikdy moc nemusela, což mi zůstalo i doteď.

    ReplyDelete
  2. super článek:) a naprosto souhlasim,stačí porovnat jakýhokoli maratonce třeba s Boltem :D

    ReplyDelete
  3. Veľmi zaujímavá téma aj si to pekne spracovala keď že chodím behávať už skoro dva roky tak som sa aj niečo dozvedela :-)

    ReplyDelete
  4. krásně napsáno :)
    a ty obavy, že z běhání narostou svaly mi často přijdou jen jako to, aby si lidi mohli najít výmluvu proč jen ležet u televize a ani se nehnout, protože co kdyby náhodou....:D

    ReplyDelete
  5. poučný článek :-)ale pořád zůstávám věrná yóze :D

    ReplyDelete
  6. Běhání je droga a životní styl. :)

    ReplyDelete
  7. Zajímavý článek vsadím se, že si ho později najdu a znova přečtu! :)
    Před nedávnem jsem začala cvičit skrz nesnesitelnou bolest v zádech a už po pár dnech mě ty záda vůbec nebolí. Zázrak. A tak jsem se ještě rozhodla, že by jsem začala i yogou - dneska jsem projížděla tvoje články a strašně mě to motivuje! Uvidím kdy se do toho vrhnu, nejprve si koupím podložku, kterou by jsem stejně potřebovala a potom .. no nechme se překvapit! :)

    ReplyDelete
  8. taky běhám pravidelně a mám to asi tak - já nedokážu běhat pomalu (cardio), protože pak mám pocit že nic nedělám, já prostě potřebuju rychlý pohyb, při kterém na nic nemyslím, běhání používám ze třetiny i jako odreagování od školy, od těch hrozných lidí, od všeho...

    ReplyDelete
  9. Zajímavý článek. Teď aspoň vím, že jsem nejspíš běhala krátkou dobu, ikdyž jsem se snažila co to šlo. Příští léto mi to běhání snad už půjde líp :)

    ReplyDelete
  10. no hurá,teď už mi u tebe chyběl jen tenhle článek :D. Když si přidala článek o józe,dokopala jsem k józe (to jsem já,tak která chce o ní všechno vědět na asku :D) a k tomu jsem někdy začala běhat,ne kvůli hubnutí,ale zahnání stresu a neuvěřitelně mě to baví!bohužel nemám běžecké boty..a nechce se mi do nich investovat teď na zimu :(. Ty máš běžecké boty?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak to jsem ráda ! <3 jojo, běžecké boty mám a hodlám si pořídit nové, protože už jou ošlapané. Jestli chceš běhat tak určitě investuj ! S běžeckýma pohodlnýma botama Tě to bude bavit ještě mnohem víc !! :)

      Delete
  11. krásně a jednoduše jsi to popsala a vysvětlila :) já chci něco málo shodit, ale hlavně si udržet postavu, takže běhám 4x týdně tak 8-9km za 50 minut a k tomu jím vcelku normální porce, ale hlavně jím zdravě...takže sázím na běh a ne na diety v podobě nic nejedení.. :)

    ReplyDelete
  12. mega článok! som sa dozvedela nové info :)

    ReplyDelete
  13. Já jsme s běháním sekla a cvičím, ale mám pocit, že asi zase začnu...no, nevím. Trochu mi to chybí.

    ReplyDelete
  14. Skvelý článok! Konečne mi to niekto zrozumiteľne uviedol na pravú mieru :) Ja behám rada, no intenzívny vonkajší beh si môžem dopriať len v lete. Stačí, že ma trochu ofúkne a hneď ochoriem. Behávala som aj doma a vo fitku na páse, ale nebaví ma pozerať do steny. Momentálne mi beh veľmi chýba a po prečítaní tvojho článku som odhodlaná znova začať :)

    ReplyDelete
  15. wow zaujimavy clanok :) sa som tiez celkom maniak cez bilogiu takze cosi taketo vzdy potesi :)) tiey uz dlhsie uvazujem ze zacnem behat ale kvoli problemom s kolenom sa k tomu asi nejako skoro ani nedostanem :/
    http://ivanavanilla.blogspot.sk

    ReplyDelete
  16. Jak mě někdy dokážou takové vzkazy zvednout ze židle! Přitom si může každý najet na google a najít si to tam.. Ale ono je přeci jednodušší, když to někdo udělá za vás a řekne vám, jak to vše vlastně je.. Nojo :D Moc hezky si to shrnula! Já bych byla nejradějí, kdybych mohla mít obojí! Jak vytrvalost, tak výbušnost a rychlost.. Bohužel, jsem od přírody sprinter, takže pro mě nejhorší disciplína na závodech byla vytrvalost... :D Ale vše se může někdy změnit :)

    ReplyDelete