Saturday, September 21, 2013

Jak jsem uběhla "půlmaraton"


Už je to zas nějaká doba, co jsem naposled psala nějaký motivaní článek a protože se mě hodně ptáte na to, jak běhám, kolik běhám, jak rychle běhám a jak dlouho tak jsem se rozhodla to tentokrát pojmout trochu osobněji a egoistitěji (tipy na běhání už jsem psala tady a tady) a říct, jak jsem se k běhání vůbec dostala.



Kdy se mě někdo zeptá, pro vůbec běhám tak odpovídám, protože mě to baví. Následuje chvilka ticha a nechápavé pohledy. Jak někoho může běhání bavit?
Začala jsme běhat asi před čtyřmi lety. Předtím jsem běhání nesnášela... Jediné co jsem nesnášela ještě o něco víc bylo snad už jenom švihadlo. Pak mě ale začalo štvát, jak jsem vždycky poslední a nadávala si, jaká jsem líná prdel a rozhodla se s tím něco začít dělat.

No začátky byly hrozné, běhala jsem ani ne 15 minut a funěla na deset metrů, ale asi po měsíci kdy jsem už tuhle trasu zvládla v pohodě, dýchalo se mi lépe a nohy to zvládly, mě to začalo bavit a já si na google mapách plánovala cesty, kam bych mohla běhat. Z 15ti minut se stala půl hodina a z té pomalu celá hodina. Na nějaké kilometry jsem vůbec nekoukala, ale běhala jsem pomaleji, mohlo to být tak 6 kilometrů. To, e mě všichni předbíhají mi bylo jedno, já se pořád cítila lépe, když jsem pomyslela na ty co se válí doma. Vždycky mi to pomohlo vyčistit hlavu a ten pocit po doběhnutí je prostě k nezaplacení.

Až do letošního roku, jsem běhala vždycky tu hodinu, ale prodlužovala trasu. Nakonec jsem běhala asi 11 km, Letos jsme ale objevila novou trasu, která je vážně bezkonkurenční, většinou tam moc lidí nepotkám a je s krásným výhledem po Praze, má asi 14 kilometrů, ale dá se i běžet zkratkami nebo si to prodloužit. Dá se říct, že je to ideální běhací cesta (až na ty příšerný krpály na začátku, uprostřed a na konci). Tuhle trasu běhám za zhruba 1 hod 20 min.



Za největší úspěch považuju ale to, jak se mi letos podařilo uběhnout 21 km. Plánuju totiž příští járo běžet pražský půlmaraton a chtěla jsem si zkusit, jestli to vůbec zvládnu. Zvládla, dokonce se mi to podařilo pod 2 hodiny, což byl můj velice ambiciozn cíl a dá se i říct, že to docela rychle uteklo. ted až na 18. a 19. kilometr, ty byly nekonečný!  No nadruhou stranu, ta bolest nohou, která mě v noci donutila dojít si pro ibalgin, protože jsem z toho nemohla spát, nebyal zrovna příjemná, ale posunulo mě to o dost vpřed. Najednou mi ten 14ti kilometrový běh přijde docela krátký :D
Protože se v zimě nikdy nedokážu donutit jít běhat, tak si přes zimu zase dávám pauzu. Letošní zima v září tu pauzu o dost prodloužila, ale pořád se snažím jít si zaběhat aspoň jendou za 14 dní. Jinak cvičím a posiluju doma.

Ještě nakonec chci říct něco o kloubech. Většina lidí se bojí běhat kvůli tomu, aby si nezničila kolena a kotníky. No, moje kolena občas bolí docela pekelně, ale překvapivě jenom v moment, kdy dlouho neběhám a pak se rozhodnu jít. Hlavní asi je, pořídit si kvalitn boty a vyhledávat cesty bez asfaltu. A nedupat! Myslete na to, že čím tišší váš běh bude, tím měnší otřesy zažívají i klouby.

A co Vy? Běháte? A uvidím se s někým na půlmaratonu v dubnu ?



24 comments:

  1. Super článok :) Ja sa už dlho odhodlávam, že začnem behať, ale akosi sa k tomu neviem dokopať :( Večer by sa mi už nechcelo a ráno dospávam dlhé šichty v práci ... takže ak mám trochu času trochu sa ponaťahujem, potancujem alebo urobím krátku zostavu z jogy, ale chýba mi kondička, a ten beh by bol pre mňa ideálny aj na prečistenie hlavy ... chcem sa opýtať či pri behaní počúvaš aj nejakú hudbu a či to odporúčaš...? Missy
    LipstickJungle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jojo, poslouchám vždycky :) Bez toho si to neumím představit :D

      Delete
  2. Krásný článek:)) já jsem v té fázi cca 6-7 km za hodinu, s tím že pořád prokládám chůzí..běhám teprve chvilku, byly to myslím dva týdny v kuse , pak týden jiného cvičení (byla jsem mimo Prahu) a teď zase pokračuji, takže cca ty 3 týdny, občas jsem v létě vyběhla, ale spíš vyjímečně (u babičky, na dovolené). Tak snad se budu taky postupně zlepšovat, přála bych si běžet aspoň těch 15-20 minut v kuse=D takto to zatím prokládám no..ale celkově je to hoďka:) Jsi moc šikovná! mimochodem nemáš nějaké boty na zimní/podzimní běhání?:)) (i když si dáváš pauzu, hodila by se mi rada ohledně nepromokavosti:D)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo to bych taky potřebovala vyřešit, mám pořád ty samé no, letní :D A hrozně mi mrznou palce u nohou. Zkus si je ale naimpregnovat, já si to udělala a zas tak se mi nepromáčí

      Delete
  3. já když už se k běhu dokopu, tak mě to baví hodně. běhám cca 6 km (do vedlejší vesnice) za tu hodinku, takže vážně pomaloučku, nikam se neženu, ale zase vytrvám. teda párkrát na chvíli jen jdu, ale pak se mi běží mnohem lépe. ovšem tak dobrá jako ty asi nikdy nebudu :) máš můj obdib. toho, abych si neničila klouby se ale upřímně taky trochu bojím. přeci jenom, máme je jenom jedny a to na celý život ... kdybych znala a měla k dispozici nějakou fajn neasfaltovou trasu, tak ok, ale takovou já neznám. i kdybych jela běhat do Prahy, tak tam kde to znám ten asfalt je.

    ReplyDelete
  4. Krásný článek:) Běhání úplně nesnáším a u nás ve měste,se ani nedá kde běhat:D

    ReplyDelete
  5. Ja som na škole nenávidela behanie a to mi zostalo doteraz. Stále si vravím, že by som moc chcela začať behať a zlepšiť sa v tom, ale nikdy sa k tomu neviem dostať :(
    Obdivujem ťa, musí to byť úžasný pocit.

    ReplyDelete
  6. skvělý článek , jsem ráda, že Tě běhání tak moc baví :) Já chodím běhat jen čas od času, hlavně když jsem naštvaná, nebo tak- děsně to pomáhá :D ale musím říct, že třeba běh není můj šálek čaje. Svůj sport už jsem si našla- od 6 let dělám moderní gymnastiku a to mě naplňuje úplně nejvíc, stejně jako Tebe běh :)

    ReplyDelete
  7. Gratuluju a musím říct, že běh je opravdu závislost! Vždy jsem vytrvalost nesnášela (jsem prostě sprinter, mám na to nohy)), ale teď? Začala jsem běhat a je to takový duševní odpočinek! To jsem si nikdy nemyslela, že mě zrovna běhání začne bavit! Ikdyž je to na páse, miluju to! Už se těším, až si posílím koleno a sebevědomí a vyběhnu do terénu!

    ReplyDelete
  8. Súhlasim. Je to skutočne duševný odpočinok ! Ako píše Blossom. Chodila som behávať po práci, v ktorej som trávila takmer 12 hodín na nohách. Chodila som domov úplne unavená. Nie len fyzicky ale aj psychicky. Po príchode domov som si dala tepláky, tenisky a išla utekať. Vrátila som sa domov ako vymenená. Cítila som sa úžastne. Teraz som však prestala behať, pretože ma začali bolieť kolená ... Určite sa k nemu však chcem vrátiť na jar.
    A mimochodom :)
    K behu som sa dostala cez tvoj blog ! :)

    ReplyDelete
  9. Super článek! :)
    Já spíše cvičím, ale občas si také jdu zaběhat.:))

    ReplyDelete
  10. 21km? jde to vůbec? :D Máš můj velký obdiv :) Já jsem běhání vždycky šíleně nesnášela, dokonce jsem se ho i bála. Když jsem zkusila jít běhat s kamarádkou nebylo to tak hrozné, jako v tělocviku. Ale až tento rok jsem se konečně dokopala k tomu, abych chodila běhat pravidelně. Běhám krátkou trasu, bez mála 2 km. Ze začátku jsem nemohla po pár krocích, a tak jsem většinu trasy šla. Naposledy jsem to uběhla celé jen s jediným zastavením na začátku (potkala jsem totiž srnky :)). Vím, že oproti tvé 14km trase je to úplné nic, ale pro mě už je hodně už jen to, že si obuju boty a přinutím se k tomu :)

    ReplyDelete
  11. Já hlavně nemám ráda sprint:D dřív jsem běhání měla ráda ale nějak měto opustilo.. tenhle rok asi běhat už nebudu ale příští rok uvidíme:-D každopádně tvoje články jsou nádherně motivační!:)

    ReplyDelete
  12. Super článek. Já jsem nikdy do sportu nebyla ale tenhle článek je opravdu inspirační a motivační :D

    Můj blog :http://fashionaddiction-style.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  13. seš úžasná:) děkuju moc, snad se mi to taky někdy podaří takhle:)

    ReplyDelete
  14. Na začátku jara jsem se rozhodla,že budu běhat,ale za celou dobu jsem byla asi 8x. Tak snad se příští léto polepším.

    ReplyDelete
  15. Seš prostě hustá! :D Fakt! Vždycky na instu koukám na tvoje výsledky.. to je neuvěřitelný co dokážeš! :)

    ReplyDelete
  16. Na běhání se chystám už dost dlouhou dobu, chci začít z přesně stejného důvodu jako jsi začala ty - že jsem vždycky poslední a hrozně líná, ale právě proto, že jsem líná, se mi nějak nedaří začít. :D

    ReplyDelete
  17. Já teda běhám občas :) Prostě "není o dělat? Tak si jdu zaběhat! :)" Jinak skvělý článek :)

    Dreamer Clara^^
    http://dreamersuniverse.blogspot.com/

    ReplyDelete
  18. Já začala dneska!!! Běhala jsem pro začátek asi jen 15 min., na konci jsem byla červená jako rajče, děs. Ale bavilo mě to. Snad mi to odhodlání vydrží... :)
    Ela

    ReplyDelete
  19. super článek :) já spíš cvičím protože tam kde bydlím se moc nedá běhat všichni se tu znaj a pak by pomlouvali atd :/


    http://mishellife.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  20. Já občas chodim běhat, ale celkem na krátkou trasu, protože vždycky nemůžu dýchat, o prázninách jsem chodila skoro každý den a bylo to pořád stejný, i když jsem se snažila dýchat správně
    Jinak super článek xD

    ReplyDelete
  21. Zdravím! Prosím tebe - dva dotazy :D 1. Jak často jsi chodila běhat když jsi před těmi 4 roky začínala? 3x týdně? Denně??? a 2. Když teď běháš už poměrně dlouhé tratě - jak to děláš s pitím? Máš takový ten pás s lahvičkami/batoh s hydratační trubkou/lahev v ruce/žízníš??? Díky moc za odpovědi ;) tvůj blog mám moc ráda, to ale asi není žádná neočekávaná překvapující novina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Promiň, jsem lempl, právě jsem si přečetla tvůj článek z března a tam o obou věcech píšeš... ;)

      Delete