Saturday, May 11, 2013

Saturday tips IV. for runners


Protože možná už víte, že já běhání mám hrozně ráda, tak další článěk věnuju právě tomu.. Jeden takový článek už jsem psala, ale už je to rok zpátky a mých poznatků je zase mnohem víc.

  1. Boty - V podstatě se dá říct, že správné boty je to jediné co k běhání potřebujete.. Nějaké to staré triko a tepláky nebo kratasy se ve skříni vždycky najde. Kdy si boty kupujete tak myslete na to, že vám musejí padnout. Nespolíhejte na to, že když si koupíte menší tak se vám roztáhnou. Spíše naopak, protože přiběhu se vám roztáhne spíše noha ne bota.
  2. Trpělivost - Nikdo na světě ještě nevstal z gauče a uběhl maraton. Pokud běhat začínáte a nejste na pohyb zvyklí, musíte na to pomalu.. Nejlepší je začínat s tzv. indiánským během, kdy chvilku jdete a chvilku běžíte. Nepřepalte to už ze začátku, jinak vás to nebude potom bavit.
  3. Technika - Myslete na to, že střed vaší hlavy, boky a kotníky by měli tvořit jakousi lehce nahnutou přímku. To znamená, že běžíte vzpřímeně ale přitom s nakloneni dopředu. Dopadat byste měli na bříška chodidel a koleno by se v tu chvíli mělo nacházet přesně nad ním, nikdy před ním. Ramena uvolněně, mírně svěšená.
  4. Jídlo před a po - Z vlastní zkušenosti vám radím, před během inimálně hodinu a půl nejezte (pokud nechcete někde vrhnout)! Před tím je dobré dát si nějaké rychlé sacharidy (ovoce, musli tyčinku...) Po běhání je dobré něco sníst do půl hodiny. Tím omezíte pozdější bolest svalů, protože dopravíte do svalů ztracený glykogen. Toto jídlo by mělo obsahovat předevšim sacharidy a proteiny (zhruba 3:1 g)
  5. Protažení - Protahujte se spíše na konci a to nejen nohy, ale také ruce, trup a kyčle. Na začátku není protažení tak důležité, pokud teda neběháte sprinty. Spíše si rozpohybujte klouby (takové ty komunistické cviky typu točení kotníkem, kolenem... :D)
  6. Nepřepalte začátek - to byla největší chyba, co jsem posledn roky dělala.. Prostě jsem vyběhla moc rychle a když jsem doběhla, cítila jsem se, že každou chvilku umřu.. Pokud totiž začnete moc rychle, tělo spálí všechen cukr a začne hledat energii všude možně (sice ty špatné tuky, ale i ty dobré svaly). Pokud vyběhnete pomalu a až pochvilce zrychlíte na optimální rychlost, kterou bduete schopni vzdálenost doběhnout, potom zažijete euforický konec, kdy vás sice všechno příjemně bolí, ale zato jste plní energie.
  7. Sledujte zlepšení - Pokud máte chytrý telefon, stáhněte si běhací aplikaci jako například Nike running (iOS / Android). Je to nejlepší způsob jak sledovat svoje zlepšení. 



Řekla bych, Že tohle jsou ty oficiální rady, co se dočtete všude.. Abych tenhle článek něčím ozvláštnila, přidám ještě co bych k tomu řekla já. (pár bodů trochu smrdí samochválou :D)

  • Běhám už 4 roky. Na začátku jsem běhávala 10-20 minut a vždycky málem umřela vyčerpáním. Teď běhám přes hodinu v kuse a šíleně mě to baví. 
  • Před třema rokama jsem běhala každý den a zhubla tím asi 10 kilo. Všichni si mysleli, že nejím a že jsem nemocná.
  • Nechápu lidi, co běhají na běžícím páse, když mají kolem sebe spoustu míst kam mohou běhat ven. Chápu, že ne každý má vedle domu park, ale pokud někdo možnost běhat venmá, potom nechápu, proč na tom pásu nudí!
  • Kopce jsou nejlepší způsob jak zlepšovat svojí kondici. Mám jeden na začátku, jeden příšernej uprostřed i na konci mojí běhací trasy a baví mě pozorovat, že kadým dalším během mi dělají menší problém. Navíc kopec nahoru znamená i kopec dolu!
  • Když už nemůžu, všechno mě bolí a nejradši bych si jenom lehla tak si říkám, že bolet to nepřestane , ale pokud zrychlím, budu rychleji doma.
  • Mým největším snem a zároven i cílem je jednou v životě běžet maraton.
  • Občas závodim s ostatními běžci. 
  • Vždycky když jdu běhat, tak potom celý zbytek dne jenom jím :D (můj apetit roste)
  • Nemám ráda Nesnášim běhání s ostatníma lidma, nejradši běhám sama. Občas se ke mně nějaký neznámý bežec přidá, snažím se být milá, ale uvnitř jsem hrozně zoufalá :D
  • Běhám nejčastěji, když mě někdo nečím naštve. Zajímavé je, že když jsem vzteklá, tak běžím mnohem rychleji a dál
Jaký je váš názor na běhání? Vím, že spousta lidí ho odsuzuje, ale někdo na něj, jako já, nedá dopustit.. K jaké skupině patříte vy?




31 comments:

  1. tvoje článku jsou super akorát mám problém, že se mi tahle malé písmo špatně čte, nechtěla by jsi ho trošku zvětšit? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. to máš asi pravdu ! jdu ho zvětšit :) a děkuju :)

      Delete
  2. já jsem dřív běhala a teď zase začínám.
    nejlepší jsou takové ty menší závody v rámci maratonů a pulmaratonů:)

    ReplyDelete
  3. Patřím ke skupině lidem, která chce běh milovat a taky se k tomu snažím dopracovat. Momentálně jsem ve fázi "20minut a padám k zemi" ale už jen díky tvému článku mám motivaci a chuť jít dál :) Moc krásně jsi to napsala.
    Just be yourself by Petra

    ReplyDelete
  4. běh je super, ačkoliv já dělám spíš jogging, jelikož chci vždycky vydržet tak tu půlhodinku, tak se nemůžu nikam hnát, na to ještě nemám kondici. na běh ale vsázím jako na sport, který budu teď, když už je venku konečně pěkně, dělat. baví mě a věřím, že i zhubnu :)

    ReplyDelete
  5. Děkuji! Tvůj článěk mě tak namotivoval, že jdu ještě dneska odpoledne běhat, protože už chci konečně překročit tu fázi umírání po deseti minutách! Skvěle napsáno a skvělé obrázky:)

    http://ordinary-silly-things.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Nedávno jsem začala běhat a hrozně moc mě to baví a musím říct, že s každým dnem se cítím lépe a Tvůj článek mě ještě víc namotivoval. :)

    ReplyDelete
  7. práve som s behom začala, donedána som ho nenávidela a postupne sa ho snažím milovať.tvoj článk mi ujasnil pár vecí a v prvom rade motivoval ;)

    ReplyDelete
  8. Taktiež som začala behať. Vždy som bola športový typ a neustále športovala ( volejbal, plávanie, bicykel, in-line korčule, turistika). No 8 rokov som tancovala a tým že som si nedostatočne vyživovala kĺby a k tomu pridám tie tréningy tak mi tanec neprospel a rozhodla sa pre volejbal. Rekreačné hranie bolo fajn no neustále dopady na kolená a opuchy si vybrali svoju daň. No dnes asi po 5 mesiacoch liečby konečne behám. Neskutočne ma to baví a momentálne som chorá a veľmi sa teším ako znovu vybehnem pretože posledné 2 týždne som chorá. Jediný môj problém s behom je, že ma bolia členky. Nevieš čím by to mohlo byť? Pretože bežecká obuv je správna. Investovala som do nich. Značka Nike.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mně zase po běhání většinou bolí kolena :( Možná to může být, že běháš po nerovném povrchu, kde je hodně kamenů. Každopádně zkus je předtím pořádně rozhýbat a uvidíš :) snad to bdue lepší.

      Delete
    2. Behávam po ceste :) skúsim.. ďakujem ;)

      Delete
  9. Ty jsi z Prahy viď? Ted jsem tam v prváku a neměla jsem možnost ještě prozkoumat cyklostezky, nebo parky. Vím jen o těch na Vinohradech, kde bydlím a potom o cyklostezce na Tróji. Nemáš nějaký dobrý tip kam běhat? O víkendech můžu běhat doma, ale přes týden zatím nevím :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já běhám v Prokopském údolí, ale vím ještě o oboře Hvězda, Šárce, nebo Ladronce :) ale u vinohrad nevím no :(

      Delete
  10. S tím naštváním s tebou souhlasím...loni jsem začínala a moc mi to nešlo, ale pak jsme s přítelem něco řešili a nedořešili, spíš naopak, tak jsem vypálila a šlo to tak nějak samo, vyběhla jsem kopec ani jsem nemrkla a plná endorfinů se běžela honem usmiřovat:)) Běh je lékem na všechny neduhy, můžu jen potvrdit;))

    ReplyDelete
  11. běhání mám ráda! určitě se budu snažit běhat víc, než teď :D

    ReplyDelete
  12. Tak já patřím k té druhé skupině, běh miluju. Začalo to někdy v červnu loňského roku, kdy jsem běhala každý den a za měsíc se dopracovala k 7,5 km v kuse.. Přesně jak píšeš, taky jsem hrozně zhubla, ne že bych před tím byla nějak tlustá ale možná právě proto šlo i to minimum zbytečných kil dolů tak rychle.
    Jinak bych nedokázala běhat bez sluchátek v uších, když nemůžu tak si pustím nějakou nakopávačku a mám pocit že uběhnu maraton :)
    S těmi botami souhlasím, opravdu se vyplatí do nich investovat, já mám teď nové Niky for running a jsou supr :) Takže běhání zdar!

    ReplyDelete
  13. děkuju za tip na aplikaci já jsem si konečně na běh pořídila i boty i když je teda používám i na běh, ale i na všechno jiné každopádně mám málo bot no :D běhávala jsem ve starých botech na hory takže teď je to velký rozdíl :) nejraděj mám když vyběhnu někam do přírody a vždycky chvíli běžím a pak jdu a přemýšlím skvěle se u toho relaxuje :)
    každopádně když jsme teď v pondělí musely v těláku běhat 800m tak jsem v tom 25 stupňovém horku málem pošla :D

    ReplyDelete
  14. ja veľmi rada behám :) naozaj výborný článok.
    aj s tými teniskami je to čistá pravda. ja som zo začiatku behávala v nejakých obyčajných športových teniskách, no tie mi robili otlaky. potom som zainvestovala do tenisiek na behanie a hneď bolo všetko lepšie.
    a takisto rada behávam sama, nemám rada, keď ma iní spomaľujú či zrýchľujú :D

    ReplyDelete
  15. já osobně běhání miluju ♥ a máš pravdu, tak nejradši běhám sama :D vlastně mě rozčiluje, když se mnou někdo běhá :D a souhlasím s posledním bodem - běhám radši a rychleji, když mě něco/někdo naštve :D a můj sen? zaběhnout si maraton stejně jako ty ♥ :)

    ReplyDelete
  16. Tak toto je super článok. Ja nejak veľmi nebehávam, ale keď už tak zabehnem. Niekedy si radšej zahrám nejaký šport ako ísť behať napr: volejbal.
    A tá aplikácia vyzerá byť super, ale vyzerá byť veľkou motiváciu, každý deň si pozerať svoje výkony. :°)

    ReplyDelete
  17. Moc neběhám. Ale když jo, přesně, sama. Ne s někým, potřebuji svůj klid :)

    ReplyDelete
  18. Ja mám momentálne veľmi nepríjemnú situáciu a myslím, že aj pre vás kto prečítate tento komentár a začínate behať, naopak motivujúcu. Nikdy som nebehala pravidelne, hoci som v športe celkom dobrá. Keď v škole behávame, tak väčšinou som prvá, ale na tie kratšie trasy, pretože na dlhších si ešte neviem kontrolovať dych. Pred nedávnom ma telocvikárka poslala za jej kamarátom taktiež telocvikárom, starším športovcom a učiteľom atletiky, ktorý vedie atletické tréningy, väčšinou na beh. Ja inak vynikám v skoku do diaľky, ale o tom potom. Začala som tam s kamoškou chodiť. Lenže ako som už spomenula, že som nikdy nebehala pravidelne, tieto tréningy nám dávajú zabrať. A to sa odzrkadlilo na mojom kolene, s ktorým ešte neviem čo poriadne mám. Ale bolesť neskutočná. Tým pádom chcem upozorniť začiatočníčky, zo začiatku veľmi rýchlo. Vážne sa vám môže stať to čo mne a nikomu to neprajem, pretože ak to je meniskus tak som na dlhšie skončila. Najprv zľahka, postupne si pridávajte.

    ReplyDelete
  19. Já chci začít běhat! :)) ALe zatím nemám dobré boty..takže si musím počkat až bude příležitost si je koupit a pak vyběhnu! Snad vydržím.. u nás totiž není moc míst,kde by se dalo běhat..

    ReplyDelete
  20. stále chcem začať behať, len som po a) lenivá a po b) najbližšie vhodné miesto na beh je taký kilometer cez mesto, čo je celkom nahovienko, ale teraz mám naozaj silnú vlnu odhodlania a "veľa" času cez leto, takže som si článok pekne uložila, keby sa náhodou naozaj stal zázrak (:

    ReplyDelete
  21. Zrovna dnes sem stála ve sportu a koukala na krásné zlevněné běžecké adidasky. Byla to láska na první pohled.. jenže byly poslední a nepadly mi :( .. každopádně nevzdávám se a hledám dál! Ať má to běhání jiný rozměr!

    ReplyDelete
  22. Chtěla bych se zeptat. Včera jsem mluvila s 2 kamarády, kteří dost sportují, že potřebuji zhubnout a začínám každý den běhat. A oni mě odrazovali, ať to nedělám, že se po tom svalnatí a roste zadek. A já mám teď pochybnosti. :D Jak to tedy je prosím? .) :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj, podle mého názoru (a možná můžu říct i zkušeností) by jsi je vůbec neměla poslouchat. Pokud neběháš megakopce nebo sprinty, tak ti žádná stehna ani zadek nenarostou. Naopak se ti zpevní (nezvětší!) a zvadek zvedne. Stačí se podívat na atletické závody.. Žádný z těch co běhají dlouhé běhy nemá silné nohy, spíš naopak. A naopak je tomu u sprinterů. Lepší sport na hubnutí budeš asi těžko hledat.. :)

      Delete
  23. teda, tě obdivuju..myslím že běh je nej. sport, jen vydržet ... tak já asi zase brzo vyběhnu..jsi má inspirace ode dneška )) <3

    ReplyDelete
  24. snažím se teď aspoň občas běhat, musím se do toho pořádně dostat :D
    hodně střídám běh s rychlou chůzí nebo teda ona ta chůze možná převládá. zatím nemám moc kondičku no. většinou takhle někam jdu/běžím a když už fakt nemůžu tak se zastavím, na mapách si najdu vzdálenost od domu (abych zhruba věděla jak daleko jsem se dostala) a snažím se co nejvíc běžet, když se vracím domů. Doufám, že brzo budu už jen běhat :D

    ReplyDelete
  25. Ahoj, super blog, se vším souhlasím! Taky chodím běhat, jednak kvůli psovi (border kolie) a druhak kvůli své seberealizaci. Jen bych chtěla poprosit o radu. Jeden den jsem šla běhat, vše naprosto super, uběhli jsme 3km a pohoda. Za další den jsme zase šli, ale tentokrát jsem nezvládla ani třetinu a musela se vrátit domů. Potom jsem šla znovu (za další den) a už jsem nemohla ani běhat a musela jsem využít rychlochůzi... Mám menší problémy se srdcem, ale dřív mi to vůbec nedělalo problémy, teď toho moc nezvládnu. Nevíš čim by to mohlo být? Nedostatek něčeho? :) Za srpen jsem cvičila hodně, viz můj blog. Teď se do toho od září obuju znovu i s přítelem... :)
    https://pinkfluffyinspiration.blogspot.cz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Barčo, možná to bude jen nějaké špatné období, tkay mám občas třeba týden, kdy si připadá mhrozně slabá, sotva vyjdu schody a jsem zadýchaná jak po maratonu. Zkus si dát chvilku pauzu, pořádně jez a zkus třeba jogu. Pak vyběhni až budeš zase plná energie a uvidíš že to bude lepší ! :)

      Delete