Saturday, May 4, 2013

Saturday tips III. - Photography

Další sobota a to znamená další článek o tipech..  Tentokrát jsem vybrala něco o fotografování... Na začátek chci říct, že jsem pořád začátečník a moc tomu nerozumím... Nikdy jsem nikam nechodila a všechno se účím metodou pokus/omyl, takže je možné, že něco co budu tvrdit je pěkná blbost a nedává to vůbec smysl :D


  • Foťte. Zvláštní první rada, ale řekla bych, že jedna z nejdůležitějších... :D V dnešní době digitálních foťáků totiž nemusíte rozmýšlet každý snímek. Na kartu se jich vám vejdou tisíce, tak proč rozmýšlet a potom litovat, když vám ptáček odletí, zaleze slunce, objeví se auto nebo lidi... Nikdy nevíte co se může stát.
  • Investujte. Pokud vás focení baví, investujte do zrcadlovky. I když každý říká, že nezáleží na foťáku, všichni musíme uznat, že to není a tak úplně pravda.. Fotky drahou zrcadlovkou budou vždycky o poznání krásnější než ty z digitálního kompaktu..
  • Kompozice. Někdo na kompozici hodně dbá a někdo se řídí pouze svým pocitem.. Já patřím spíše k těm druhým (A občas to na to dost vypadá :D) Každopádně co jsem všude možně četla o kompozici,  všichni opakují pořád to stejné pravidlo třetin. To zpočívá v rozdělení plochy na celkem 9 částí a účelem je nedat hlavní předmět do středního obdelníku ale nejlépe na úsečky/průsečíky kolem něho.. Například pokud fotíte berušku na listu, zamiřte na ní objektiv tak, aby beruška byla na některé z postranných čar kolem prostředního obdelníčku.

    pomyslná fotografie rozdělená dle třetin

  • Rychlost závěrky. Závěrka v dnešní době už u některých kompaktů chybí. Jedna se ale o zařízení, které ovlivnuje dobu, kdy na senzor dopadá světlo. Čím delší tato doba bude, tím světlejší snímek pořídíte, zároveň je ale větší šance, že bude rozmazaný. Naopak čím krátší, tim bude snímek tmavší a méně rozmazaný... Pokud se naučíte expozici správně ovládat můžete vytvořit dechberoucí snímky jako například tento a nebo tento (dlouhá doba závěrky) a nebo tento (krátka doba závěrky) Samozřejmě k tomu ale budete potřebovat správný objektiv.. 
  • Clona. Clona je část objektivu, která reguluje množství světla, které objektivem prochází. Právě clona mi přijde na fotáku nejzajímavější a nejsložitejší. Pokud váš zajímá, jak docílit tech krásných portrétových fotek s rozostřeným pozadím a krásně ostrým člověkem, je clona přesně ta věc, která by vás měla zajímat.. Čím menší clonu si nastavíte (na fotáku to hledejte jako clonové číslo F), tím menší bude hloubka ostrosti a tím rozostřenější pozadí budete mít. V tomhle případě je lepší pořídit si objektiv s velkou světelností (většinou to bývají ty se stálou ohniskovou vzdáleností - 50 mm, 40mm...hledejte obejtkivy se světelností okolo f1.4-1.8)
  • Následná editace. Upravení fotek na počítači je alespoň podle mě stejně důležité jako samotné focení. Někdo to odsuzuje, ale takovým zvýraznením barev fotka hned zkvalitní a bude vypadat mnohem lépe.. O tom jak je upravuji já už jsem psala Tady a nebo Tady
  • Zkoušejte. Každý foták je jiný a nejlépe se s tím vaším naučíte, když budete neustále fotit. Zkuste lae schválně na chvíli vypnout automat a zkusit, jak to bude vypadat, když si budete hrát s těmi děsivě vyhlížejícími čísly.. 
P.S : Tak.. musím říct, že jsem to napsala vážně šíleně chaoticky a odošlo mi, že tomu focení vážně prd rozumím :D Ti z vás, co jsou v tom mnohem zběhlejší se teď musí asi smát... Doufám ale, že aspon někoho navnadím na to jít ven fotit, když je tak krásně.. 
P.S Máte nějaké přání o čem byste v tipech chtěli slyšet příště? 


11 comments:

  1. Mám už půl roku nikon D5100 a stejně se s ním pořád učím :D

    ReplyDelete
  2. Super článok, fotografovanie zbožňujem, ale nemám kvalitný foťák, už dlhšie šetrím na zrkadlovku, tak snáď sa mi ju tento rok konečne podarí kúpiť :)

    Stray Alley

    ReplyDelete
  3. Hezký článek.:) Sice je pravda,že fotky se zrcadlovkou budou vždy lepší,než s kompaktem ale já bych řekla,že jde spíš o to,co člověk fotí a jaké má celkově nápady.Ale taky mi přijde, že se fotky nedají dělit na dobré a špatné,nebo si myslím,že by se nemělo fotit podle nějakých pravidel.Vždycky se najde někdo,komu se fotka bude líbit,i když u ní nebude platit pravidlo třetin nebo bude mít špatné světlo,nebo co já vím, nemám zrcadlovku.:D :)

    ReplyDelete
  4. zaujimavý článok ja mam zrkadlovku od oktobra a stále sa len učím :)

    ReplyDelete
  5. suhlasím že clona a závierka je to najdoležitejšie a tiež kompozícia .. i keď ja myslím že pravidlá sa majú porušovať takže nie vždy je učebnicový príklad ten najlepší

    ReplyDelete
  6. Článek máš skvělý, líbí se mi a ráda jsem si ho přečetla. :) Fotit mě baví, ale taky se učím no. :)

    ReplyDelete
  7. Zajímavý článek, myslím si, že hodně lidem pomůže. Jsem ráda, že jsem si ho přečetla. Pro mě je focení něco co bych chtěla v budoucnu dělat, ale bohužel nemám úplně dobrý foťák. :)

    ReplyDelete
  8. skvělý článek! :)
    já mám zatím jen obyčejný kompakt, ale doufám, že už brzy si také nějakou zrcadlovku :)

    ReplyDelete
  9. opět krásný článek :) mě strašně baví fotit, ale bohužel mám zatím jen kompakt, tak snad se brzy dočkám svého dlouhodobého snu - zrcadlovky <3

    ReplyDelete
  10. Někdo umí pořídit skvělé fotky mobilem, někdo má zrcadlovku za 100 000 a fotí nechutný kýče :) tyhle rady jsou pro mě vždycky trochu kontroverzní :) ale samozřejmě chápu, jak si to myslela :) já bych ještě doplnila OTEVŘÍT OČI, pořádně se dívat kolem sebe a také přemýšlet! Není na škodu fotit, fotit a fotit, určitě pro úplné začátečníky ano, ale je důležité naučit se nad těmi fotkami přemýšlet, najít si, co člověku sedí a co ne. :) Však komu se pak chce probírat těch 500 fotek... Také se dívat na díla ostatních a INSPIROVAT se. Kopírování cizí práce je hnus, ale některé nápady jsou skvělé a dají se různě pojmout. Však například v literatuře a filmu se také opakují stále podobné náměty, ale filmy (nebo knihy) nejsou stejné. :) Toť můj mladý a ne-moc-zkušený názor. :)

    ReplyDelete