Sunday, March 18, 2012

"Who says you can't runaway from your problems?" Nike

Počasí láme rekordy, a proto obujte tenisky a konečně vyběhněte!
Proč? 
 Protože se vyhnete problémům se srdcem, bojujete proti obezitě, zpevníte si pleť a tělo, není to finančně náročné, můžete běhat kdekoliv a navíc je prokázáno že běh podporuje vášnivost a lepší spánek.


Začínáte?
Jestliže s běháním začínáte, je pro vás nejdůležitější začínat pomalu. Na prvních dnech nejvíce záleží, protože jestli vás to bavit nebude a do běhání se budete muset nutit, stejně brzo přestanete. Nejlepší bude, když začnete tak 15 ti minutovým během ve vašem tempu, kdy byste si byli schopni povídat. Obecně platí že zátěž by se měla zvyšovat zhruba o 10% za týden, když se počítá, že budete chodit běhat 3x týdně. Na začátku se ani nedoporučuje běhat více jak 3x, mohly by se vám natáhnout svaly a to pak vážně neni fajn běhat. Před každým během, nejlépe po zahřátí (zhruba 5ti minut klusání) je dobré se protáhnout, aby jste předešli zranění. 15ti minutový běh se počítá až od tohoto a nejlépe by bylo, kdyby byl bez zastavení. Jestli ale víte že to neuběhnete, můžete zkusit tzv. indiánský běh, kdy střídáte běh s chůzí.  Když doběhnete je protažení ještě důležitější. Nejenže kdyby jste se neprotáhli tak se vám zkrátí svaly, ale ale správným protažením se stanou silnější, prokrvenější a rychleji se zregenerují. Jak vybrat místo? Jestli budete běhat po lesních, travnatých cestičkách, klouby vám za to poděkují. Pokud se vám ale tato možnost nevyskytuje, nezbývá nic jiného než asfalt. Potom se snažte dopadat co nejměkčeji. mějte na paměti že dopadat byste měli zhruba polovině paty a středu chodila.

Jak správně?
Existuje mnoho druhů běhu a každý si musí najít ten svůj, ovšem mezi základní pravidla se řadí například zákaz pozorování nohou při běhu. Ramena nechte dole a povolené. Lokty by měly svírat 90°a nikdy nepřesáhnout hranici hrudníku. Se zvedáním nohou to nepřeháějte a pokrčujte ji jen tak, jak vás to nutí aby jste udělali krok. Kotníky by jste měli nechat při odrazu pokrčené a nenapínat je. Noha by měla dopadat pod úrovní vašeho těla a ne před ní atd atd...  Kdybych to tu měla vyjmenovat dost by se to protáhlo a stejně si myslím, že na všechno při běhu myslet nebudete. Každý si po nějaké době najde styl který mu vyhovuje.

(nike)
Co s sebou?
S běháním je to snadné. Můžete jít běhat prakticky v čemkoliv, ale jediná věc do které se vyplatí investovat jsou boty. Ve obchodních centrech typu Sportisimo, Intersport, Giga sport ... jich najdete nespočetné množství. Můžete zajít i do specializovaného Nike obchodů, kde vám anleznou boty přesně pro vás díky jejich běhacímu programu. Jestli si pořídíte i ostatní sportovní výbavu je jenom na vás. Samozřejmě že speciální funkční trika, legíny, potítka, sportovní podprsenky vám běh zpříjemní, ale na to bych počkala až do té doby, jestli vás běh opravdu začne bavit. V opačném případě byste utratili tisíce za věci, které pozdějí asi stejně nevyužijete. Co se týče sluchátek, všichni je kritizují. Proč? Protože vlivem rytmů písniček budete nepravidelně běhat a bude vás píchat v boku (viz. dále) . Tohle ale záleží jenom na vás. Já bych si například běhání bez písniček nedokázala představit, nenávidim poslouchat svůj dech a to zvlášt ke konci běhání. Znám i pár lidí, kteří si pouštějí do sluchátek audio knihy. :D taky jsem to zkusila, ale vnímala asi každé 15. slovo :D. Je to zkrátka věc, kterou musíte vyzkoušet.



Jídlo? Pití?
Pravidlo zní, že běhat by člověk neměl nejméně 2 hodiny po hlavním jídle. Pokud jste jedli ěnco vydatnějšího (Chápejte jako knedlo vepřo zelo, svíčkovou, řízek atd.) naroste to až na 3 hodiny. Je to z důvodu, že pokud othle pravidlo porušíte, tělo nezvládne jídlo strávit a vám bude zle. Opravdu zle, veřte mi, mluvím z vlastní zkušenosti. Musela jsem se zastavit po 10ti minutách a zklamaně se dotáhnout domu. Pokud máte hlad, zkuste si dát před během banán. Ten obsahuje lehce stravitelné cukry, které tělo stráví ještě dřív než vyběhnete. Co se týče pití, nedoporučuje si pít nic jiného než voda. Nikdy jsem nepřišla na to, jak dlouho před, jestli mezi a jak po se má pít. Můj pitný řežim je vážně velký. Dokážu denně vypít několikanásobné množství doporučené dávky a poslední rok jsem nezažila žízeň. Každopádně pití si sebou při běhání nenosím. Možná je to tím, že nevlastním žádnou podobnou chytrou flašku, ale mně by při běhání vážně překážela. Na pití co vypiju před a po nemyslím. Prostě piju jak chci a nikdy se mi z toho zle neudělalo. Ale opět je to jenom subjektivní názor a tak to neberte vážně. Rozhodně nevypijte před běháním celou 1,5 litrovou lahev!


Co dělat když:
  • Vás píchá v boku : důvodu mohou být 2. 
    • Nejčastější příčinou je špatné dýchání. Snažte se dýchat pravidelně a pokud možno stejně po celou dobu běhu. Nejlépe dýchejte nosem, popřípadě se nadechujte nosem a vydechujte pusou a to nejen z hrudníku, ale i z bránice.
    • Dalším důvodem může být i to, že jste se najedli příliš krátce před během. viz výše
  • Když vás bolí zvaly, že už nemůžete dál :  pokud se vám tohle stane, ihned se zastavte a minimálně 2 dny neběhejte a nechte svaly regenerovat, protože věřte že natažení svalů není přijmená věc. Může to být způsobené i  špatným protažením.
  • Když vás bolí kolena: pokud normálně s kolenama problémy nemáte, je to nejpravděpodobněji způsobeno tím, že vtáčíte kolena. Je to způsobené nedostatečně silnými hýžďovými svaly. Kolena by měla být v úrovni boků
  • Když vás bolí záda: Jestli vás bolí záda, nejčastěji je to způsobené tím, že děláte příliš dlouhé kroky a nebo zbytečně máchate rukama.
  • Když vás bolí kotníky: Jeslti vás bolí kotníky, klenba nebo celá chodidla, možný problém bude v botech. Jestli vás bolí jenom klenba, bude to způsobené tím, že máte ploché nohy. Pak je načase navštívit ortopeda.
Jestli si připadáte pomalí, nesmutněte. Hlavně s ostatními běžci nesoutěžte, obzvlášt na začátku. A nezapoměňte, že běžec dosáhne nejvyššího výkonu až po 7-mi letech pravidelného běhání ! :) A pokud Vám vadí ostatní kolemjdoucí, říkejte si, že všichni na vás závistivě koukají, protože oni sami se k tomu nemají. Tak to dělám já, a pomáhá to.

9 comments:

  1. veľmi pekne ďakujem za tento článok, motivovala si ma :)

    ReplyDelete
  2. já bych tak ráda chodila běhat, ale největší problém, že u nás bohužel není kde :((

    ReplyDelete
  3. No, taky bych ráda chodila běhat, ale nemám kde a běhat někde mezi lidmi se mi taky nechce. :/ :D

    ReplyDelete
  4. super článek:) teď jen lituju že nesmím tento týden sportovat k vůli pohmožděnému rameni:/

    ReplyDelete
  5. Skvělý ale hlavně užitečný článek-jsem se zase dozvěděl něco nového.
    Běhám rád a v letním období často.Nejčastěji ráno,po probuzení,ještě před prací a snídaní s přítelem.Někdy běháme spolu ale většinou vyběhnu sám,se sluchátky a psem,kterého tak alespoň vyvenčím:-) Jelikož bydlíme v klidné části města tak s davem lidí nemám problém...

    www.czechblondyn.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Skvělý článek, 1. motivující, 2. člověk si ujasní co a jak a proč. Díky! A.

    ReplyDelete
  7. 3M - vysoce kvalitní lepící prsa výtahy

    Špičková kvalita lepící prsa výtahy | Lepidlo pomocí rychlých prsa výtahy mají tendenci být uvedeno v Nizozemsku, jakož i jsou vyrobeny z největšího výrobce v rámci celosvětové nahrané argumentu 3M. Máme najeto sami přes Čínu umělého řešení, které lze zobrazit negativní vliv na epidermis. Prsa zvedne přes neviditelnapodprsenka. cz kromě pásky zaznamenané argumentu, nicméně mají tendenci být vidět-thorugh, voděodolný, hypoalergenní lepidlo, na rozdíl od jakýchkoli prsa pozvednout produkty nikdy nevšiml před.
    Mnoho dříve zmíněné zajišťuje, že byli velmi rádi, že můžeme kontaktovat na svých vlastních odborníků uvnitř vysoce kvalitních lepicích prsa výtahy. Pokud máte jakékoliv dotazy materiálů, to je špičková kvalita, nebo možná, když budete potřebovat doporučení (které lze nalézt v tomto konkrétním filmu Cya Braz.), nečekejte, že je schopen nám zavolat nebo třeba doručit e-mailu pomocí svého kontakt stránku.
    Neviditelná podprsenka
    Neviditelných podprsenek
    Podprsenka bez raminek

    ReplyDelete